In dit geval sta ik graag voor (de) paal! |
Op Koningsdag om half acht vertrokken we met zijn zessen richting Beesel, benoorden Roermond.
Onderweg hebben we maar weinig van Koningsdag gemerkt; slechts hier en daar was een weg op onze track afgesloten voor de feestelijkheden.
In kolonne |
Onderweg hadden we ook nog wel bekijks |
Stukje duwen door mul zand |
Helaas bleek ik me toch minder goed dan gedacht te hebben voorbereid op al dat klimmen: in de afgelopen 30000 kilometer waren het middelste voorblad en de ketting aardig op elkaar ingesleten, en nu bleek de ketting bij zware belasting niet meer goed op het, hier zo belangrijke, kleinste voorblad te blijven zitten. Af en toe schoot de ketting met harde knallen over de tanden van het kleine blad, en ik werd bang dat ik de ketting zelfs helemaal zou kunnen breken.
Met veel moeite worstelde ik me omhoog naar het hoogste punt van Nederland, snot en kwijl vlogen in het rond, en met een vieze klodder op mijn linkerspiegel haalde ik het!
Gehaald! |
Na al dat afdalen kwam er toch weer een steil stuk om Aken-Laurensberg in te rijden, en dat op een combinatie van 28 tanden achter en 42 voor. Dat was zwaar!! Meer krachtsport dan fietsen.
Het zwaarste stukje wat mij betreft. |
Zaterdag zijn we weer richting Gouda gegaan, met af en toe een RIS-je, af en toe een (plas-)pauze, en toen we net over de Lekbrug bij Vianen waren bleef de achterderailleur ineens niet meer in de gekozen versnelling staan. De hele indexering leek wel weg!
Even "de geit verpinnen", zoals Douwe dat zegt. |
Thuis bleek het indexveertje van de achterderailleur-versteller gebroken, een onderdeel van een paar centimeter waar een stukje van 2½ mm van is afgebroken...
Als dit veertje breekt ben je de pineut... |
Ondanks een beetje materiaalpech vond ik het een fantastische tocht, heel gezellig met zijn zessen, en zowel Tante als ik verheugen ons al op een volgende keer. Heel veel dank voor Henri, Pim, Victor, Douwe en vooral Ruud!
Onze route. |
Groet
Erwin en Tante Lies
Goede tocht Erwin! Wel shit van de schakelellende. Ik had graag meegegaan :-(. Misschien volgend jaar.
BeantwoordenVerwijderenMooie tocht en een leuk verslag ervan! Tja, dat gaat zo met kettingbladen en tandwielen die weinig gebruikt worden, dan wil de ketting er niet meer lekker op liggen. Heb ik uiteraard geen last van, alle versnellingen worden dagelijks gebruikt.
BeantwoordenVerwijderenIs zo'n veertje los te koop? Wel een essentieel onderdeeltje, lastig fietsen inderdaad als je de versteller de hele tijd vast moet houden.
Nou ja, dat fiks je wel even zelf neem ik aan?
Groeten, Adri.
Ik ben inderdaad wel van plan de onderdelen zelf te vervangen. Hopelijk kan Velomobiel me aan zo'n veertje helpen, en anders moet ik een halve shifter kopen.
BeantwoordenVerwijderen