In mijn
blogpost van afgelopen maandag heb ik geschreven over de dakdrager die ik heb gemaakt, en over de extra €30 die er dankzij het CJIB nog bovenop kwam :-( .
Nu een paar foto's van de constructie en de gebruikte materialen. Eerst de eigenlijke dakdrager:
twee aluminium goten van 40x60x40x4mm en 1½ meter lang. Ze zijn precies breed genoeg voor de banden van de Strada.
|
Onder de bolkoppen zit een plaatje aluminium om de kracht op de goot te verdelen. De bout zal zo niet snel door het gat heen worden getrokken. Links zie je de stop-bout die voorkomt dat de Strada naar voren uit de goot kan rollen. Dit is dus de voorste bevestiging van een van de goten. |
Ik heb overal bolkopbouten gebruikt, en de gaten zo geboord dat de schroefdraad er net doorheen past. Het vierkante stuk net onder de bolkop kun je dan met een klap met de hamer precies in het gat klemslaan, zodat de bout niet meer draait.
|
De uiteinden van de bolkopbouten zijn vastgezet met m6 moeren. |
Met een kort stukje U-profiel wordt de goot op de dakdrager geklemd.
|
Hier heb ik een 10 mm ringsleuteltje voor nodig, het enige gereedschap |
In totaal heb ik vier van deze klemmen, twee per goot, een voor en een achter.
Aan het achtereinde van beide goten zit een helft van een scharnier vast met kleine bolkopbouten. De andere helft van het scharnier zit aan het uiteinde van de oprijgoot. Als de dakdrager eenmaal op de auto vastzit kan ik de oprijgoot met een losse pen aan de drager vastmaken.
|
Twee helften van het scharnier, met een pen erin, en een losse pen. Rechts zie je de achterste bevestiging van de goot. |
|
|
De oprijgoten bestaan elk ook weer uit twee delen van 1½ meter, aan elkaar te zetten met een pen door twee halve scharnieren, net zoals de verbinding met de dakdrager. Zag er keurig strak en recht uit!
Dit gebeurde er echter toen de Strada over de goten omhoog was gereden: de oprijgoten bogen enorm door. Ik was bang dat het een volgende keer helemaal fout zou gaan en de oprijgoot zou bezwijken.
|
Je ziet de knik in de oprijgoot. Da's nou jammer... |
De bevestiging van de scharnieren aan de U-profielen was helemaal in orde, maar waar ik niet op gerekend had gebeurde: één van de helften van het scharnier boog open en er kwam te veel ruimte in het "gewricht". Sterkere scharnieren monteren zou kunnen helpen, maar dan moet ik ook nieuwe U-profielen kopen.
Uiteindelijk heb ik besloten de oprijgoten te "spalken" met extra vierkante profielen van elk 1 meter lang, die ik aan de zijkanten van de goten vastmaak met bolkopbouten en vleugelmoeren. Vier m5 boutjes per "spalk".
|
De "gespalkte" oprijgoot. Montage kan zonder gereedschap.
Vergelijk maar eens met de andere foto! De man met de hamer heeft de foto's gemaakt. |
Na de vorige keer heeft Tante Lies niet meer op de auto gestaan, want uiteindelijk rij ik liever
in dan
onder mijn Strada.
Groet
Erwin en Tante Lies
P.S. de Magische Tekens en cijfers die je op de foto's kunt zien zijn omdat alles bij dit handgemaakte produkt maar op één manier in elkaar past, en ik anders niet meer weet wat waar hoort.