woensdag 20 september 2017

Anti-verblindingsscherm en opbergbakjes.

Binnenkort ga ik weer naar het Herfsttreffen, en omdat ik dan wil gaan kamperen moet ik de ruimte in mijn velomobiel zo efficient mogelijk gebruiken. Ik heb al eens gehoord van zelfgemaakte opbergzakken vóór de voorwielen, en velomobiel.nl verkoopt er speciale opbergbakken van €50 per stuk voor, maar ik wilde toch eens kijken of ik het zelf met minder moeite en goedkoper kon doen.

Daarom heb ik bij de Action twee plastic opbergdozen gekocht, en daar één zijkant helemaal van gladgemaakt door de bovenrand er af te zagen. Deze dozen kosten €1,79 per stuk.
Je zou er ook koffiebonen in kunnen meenemen...
Met klittenband heb ik ze vóór de beide wielkasten vastgemaakt, en ze zijn precies groot genoeg om er mijn reserve-buitenbanden in te vervoeren. Links een reserve-achterband, en rechts een reserve-voorband met een deels opgeblazen binnenband erin, voor een snelle bandenwissel bij een lekke voorband.
Smal genoeg om er niks van te merken met fietsen of uitklikken
Ook had ik er last van dat het licht van mijn koplampen binnendoor in mijn gezicht scheen, waardoor het nachtzicht voor buiten de fiets gehinderd werd
Op het omhooggaande frame heb ik, alweer met klittenband, een plaatje kuntstof precies tussen de lampen en mijn ogen geplaatst. Nu kan ik nog net zien dat mijn licht aan is, maar het schijnt niet meer zo in mijn ogen.
Zo is mijn Strada nog iets meer gereed voor de winter, en door de opbergvakken blijft er achter in de fiets meer ruimte voor mijn kampeerspullen.

Handig toch?

Groet

Erwin en Tante Lies

maandag 18 september 2017

Van nieuwe lagers, en een Superstille Strada

Ik had de laatste tijd het gevoel dat Tante Lies meer lawaai ging maken, met name als ik accelereerde, en dat het vervangen van het kettingwiel onder de stoel maar kort voor vermindering van de symptomen zorgde.  Lang voordat het tandwiel versleten is begint het lager al te rommelen, en de lagertjes zijn niet vervangbaar. Eigenlijk vrat Tante kettingwielen zoals ik drop eet!

Het schijnt dat het zweet van sommige velomobielrijders zo agressief is dat met name de lagers van het kettingwiel daar flink onder leiden. En daarom heb ik dit kettingwiel van Ginkgo besteld, want daarvan zijn de lagers wél vervangbaar.
Het Ginkgo kettingwiel
Ik ontdekte wel dat de boutjes waarmee het kettingwiel in elkaar zit tegen de deelbare ashouder aanliepen, dus moesten er nog een paar afstandhoudertjes gefabriekt worden uit stukjes buis met een binnendiameter van 8 mm, maar daarna kon het kettingwiel prima zijn werk doen.

De achteras en de bijbehorende lagers heb ik ook meteen vervangen, want ook die waren bijna 35000 km oud, dus in Dronten een achteras en drie lagers besteld, en vervolgens de achterbrug uitgebouwd om de oude lagers eruit te tikken en de nieuwe erin te persen.
De nieuwe lagers zitten erin, en het klittenband is vervangen
Ook dat bleek niet voor niets, want één van de drie lagers bleek goed versleten te zijn, en ook op de as waren duidelijke slijtsporen zichtbaar.

Vanmorgen merkte ik hoe stil mijn Strada weer was! Wat een verschil; ik was helemaal vergeten hoe stil een goed lopende velomobiel kan zijn...

Groet

Erwin en Tante Lies


zaterdag 16 september 2017

Een slak die zo snel als een Strada gaat

Dit enorme monster trof ik vanmorgen aan op de "motorkap" van Tante Lies.
Ik heb het slakje er maar voorzichtig afgehaald en op een struik gezet.

Eventjes was de slak dus zo snel als een velomobiel geweest, maar ja, die stond stil...

Groet

Erwin en Tante Lies