dinsdag 19 januari 2016

Cabrio rijden bij -5°C, wie doet dat nou?

Gisteren heb ik met afgedekte voetengaten en onder het schuimdeksel gereden, en ik voelde me als een stoofpeertje: warm, zacht en roze.

Vanmorgen dus de stoute overschoenen aangetrokken en bij -5°C met open voetengaten en zonder schuimdeksel de rit naar mijn werk gedaan. Heerlijk!

Als concessie aan de kou had ik wel een paar overschoentjes aan, een kort thermo-hemdje onder mijn dunne merinowollen shirtje, en een paar dunne hardloophandschoentjes.

Die open voetengaten, dat zijn blijvertjes!

Groet,

Erwin en Tante Lies

zondag 10 januari 2016

Spoort Tante Lies nog wel helemaal?

Ik ben al heel lang benieuwd of Tante Lies nog wel helemaal spoort, na alle kuilen, hobbels en stoeprandjes die ik in bijna 17000 kilometer heb meegepikt.

Bij de Oliebollentocht heb ik van Peter de Rond een traploze stuurstangverstelling gekocht, zodat ik de sporing van mijn Strada heel precies kan instellen.
Deze kogelkop heeft linkse draad en is daardoor traploos verstelbaar
Dan moet ik natuurlijk eerst weten óf Tante Lies wel een beetje spoort. Dat moet op een vlakke ondergrond die ook nog eens precies waterpas is, en helaas is mijn voortuin verre van dat, en de Strada past ook niet door de voordeur ons huis in.

Daarom heb ik eerst maar eens een "steltafel"gemaakt waarop de Strada precies waterpas kan worden gezet. Het is een T-vorm geworden met twee stelpoten en een ingebouwd waterpas, waardoor de fiets heel precies waterpas kan worden gezet op een oneven ondergrond.
Alleen de linker- en rechterarm hebben hoogteverstelling nodig

Hiermee kan ik snel zien of de T netjes waterpas staat
De stelpoot draait rond in een inslagmoer in het hout
Twee aluminium kokerprofielen van 2 meter lang wil ik vervolgens tegen de voorwielen aanklemmen. De profielen moeten natuurlijk precies evenwijdig aan de velgen komen, en precies waterpas. Op de profielen zitten stelnokjes die heel precies evenveel uitsteken om te zorgen dat ze goed evenwijdig aan de velgen liggen. Met de digitale schuifmaat zorg ik dat het verschil minder dan 0.03 mm is.
De twee stelnokjes moeten precies evenveel uitsteken

Een digitale schuifmaat is handig om de twee nokjes precies even hoog te maken
De banden hoef ik dan niet leeg te laten lopen. Met klemmen om de banden heen zorg ik dat de profielen strak en evenwijdig aan de velg lopen. Het kokerprofiel komt dus niet tegen de band aan.
Het kokerprofiel kan hiermee in twee vlakken precies waterpas gezet worden

Als ik dan het verschil meet tussen de uiteinden van de profielen kan ik met behulp van wat goniometrie uitrekenen hoeveel graden toe- of uitspoor de Strada precies heeft.
Aan het einde van de profielen zitten stelpoten om het profiel precies waterpas te zetten

Als beide achtereinden van de profielen even ver van de fiets af zitten staat het stuur recht.
En om zeker te zijn dat ik niet teveel meetfouten introduceer heb ik eerst gemeten, daarna beide profielen met elkaar verwisseld en weer precies waterpas gesteld, en in beide gevallen mat ik aan de achterkant 1,7 cm meer afstand dan aan de voorkant.
Dat betekent dat Tante Lies' voorwielen minder dan ½° toespoor hebben.
Ik heb een berekening in Excel gemaakt die het verschil tussen voor en achter omzet in een hoek.
Ik zet het de Rond-kogelkopje er binnenkort wel een keer op, maar gezien deze uitslag heeft het zeker geen haast.

Conclusie: Tante Lies spoort zéker!

Groet

Erwin en Tante Lies