woensdag 4 april 2018

Tante Lies heeft gladde schoenen

Na vier dagen paasvrij ging ik dinsdag weer naar het werk. Nu had ik in die vier dagen best lekker gegeten en gedronken, maar wat viel het Strada-rijden me tegen zeg! 

Het ging zwaar, zo zwaar dat ik onderweg nog gestopt ben om mijn banden te controleren. Vooral vanuit stilstand wegrijden ging alsof ik door de stroop reed. Ik dacht nog, moet je maar niet zoveel op je krent gaan zitten eten...
Zo voelde ik me, maar dan in een velomobiel
Tot ik op mijn werk kwam, remde om de fiets te parkeren, en daarna de Strada op haar plek wilde zetten. Dat ging óók al zo zwaar. Toen ging er een lichtje branden, en jawel hoor, de remmen bleven hangen. Daarom kwam ik vanuit stilstand zo moeilijk op gang: dan had ik net geremd....

Om 's middags niet op dezelfde moeizame manier naar huis te moeten rijden nam ik op het werk de teflon-bus ter hand, en spoot de draaipuntjes van de remhendels bij de remtrommels eens goed vol.

Daarna fietste het fantastisch. Wel jammer dat de teflonspray zijn weg naar het binnenwerk van de rem óók had gevonden, want Tante had plotseling het remgedrag van een oceaanstomer. Dus nu kon ik wel hard fietsen maar niet meer hard remmen. Eng!
Mijn remweg toen ik de teflon-bus gehanteerd had.
Thuis heb ik de remtrommels maar weer ontvet en de remschoenen geschuurd. Deze laatste bleken toch wel aardig versleten na bijna 41000 kilometer, maar de velomobiel remt nu wel weer. En de remmen blijven ook weer een beetje hangen...

Dus ga ik komend weekeind de remmen van Tante Lies toch maar vervangen. De nieuwe ankerplaten inclusief remschoenen heb ik al in huis. 

Groet

Erwin en Tante Lies

8 opmerkingen:

  1. Dus alleen te veel frictie in die draaipunten? Geen happende remmen?

    Wat voor remweg haal je normaal bij 30 kmh?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik nooit gemeten. En de remmen hadden de laatste tijd al rare aangrijpneigingen als ik bijna stil stond.

      Verwijderen
    2. Dat kun je oplossen door het uiteinde van de oplopende remschoen wat minder hoekig te maken met een vijl.

      Op mijn stationsfiets heb ik het eens gehad dat je bij remmen volledig tot stilstand moest komen voordat de schoen weer losliet.

      Verwijderen
  2. Mmmm, ik heb herzelde probleem sinds een aantal dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnenkort ben ik deskundige als het gaat om remschoenen/ankerplaten vervangen...

      Verwijderen
  3. Nadeel van trommelremmen is dat er altijd een remschoen bekrachtigd wordt door het draaien van het wiel. als dan de veren niet sterk genoeg zijn om de remschoen terug te trekken dan blijft hij aanlopen en komt hij pas los als het wiel stopt met draaien. Als het asje waar de remhevel aan vast zit te zwaar draait dan heb je dit probleem, smeren helpt, maar niet teveel.
    Olie op remvoering is funest voor de remwerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is meestal als je je fiets buiten op de rem laat staan voor een dag of een nacht met vochtig weer dat die remmen minder goed gaan werken of piepen of blijven hangen . Daarom probeer ik dat zo veel mogelijk te voorkomen. Op zo'n treffen is dat soms wel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foei Baasje Erwin, hoort Tante Lies te zeggen! met een klein beetje preventief onderhoud of een APKtje door de vakman kan je nooit met een rem-stuur- of veerprobleem komen te staan, voorkomen is beter dan genezen@#$%^

    BeantwoordenVerwijderen