Ik vroeg me laatst af, toen mijn linkervoorwiel voor zichzelf wilde beginnen, hoe vast de bouten van het voorwiel nu eigenlijk aangedraaid moesten worden.
Het zijn maar m5 boutjes, die ik normaliter met een imbussleuteltje vast zet. Te los is niet goed, want dan komt je wiel los, te vast is ook niet goed, want je wilt de bout niet afbreken in de as.
Gelukkig kan Sir Isaac Newton ons helpen |
Nu heb ik toch maar eens de momentsleutel erbij genomen om te meten hoe vast ik ze zet als ik ze met de imbussleutel aandraai.
Zo eentje van 5-25 Nm had ik nog liggen |
Dus dat hanteer ik nu maar. Tot dusverre blijven de wielen weer keurig op de as zitten.
Groet
Erwin en Tante Lies
Huh ?!? Ik dacht dat het antwoord 42 was.
BeantwoordenVerwijderen;-)
Dat is de The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.
VerwijderenDit is de The mechanic's Guide to the Velomobile!
Idd de allerbeste oplossing en het gebruik van loctite.
BeantwoordenVerwijderenvm.nl gebruikt wel loctite maar dat op het juiste moment aandraaien deden ze in het verleden zeker niet.
Velomobiel rijden heeft naar mijn mening ook wel wat van de eerste automobielen en vliegmachines gebruiken.....sputteren ze of gaat er iets defect moet je ergens neerstrijken en dat ter plekke zelf maar oplossen :-)
Aandraaimomenten zijn ook geen 1 of 0. Tempo van aandraaien kan een wezenlijk verschil maken, evenals de eventuele aanwezigheid van verontreiniging.
VerwijderenAls loctite er niet is, dan is nagellak ook een goed alternatief om te borgen. :)
BeantwoordenVerwijderenToen ik pedalen met een vermogensmeter kocht, stond daar in de handleiding ook een getal, of eigenlijk twee: 34-40 Nm. De momentsleutel was een stuk goedkoper dan de pedalen. Voor de kleine boutjes heb ik toen ook maar iets gekocht.
BeantwoordenVerwijderen