woensdag 4 februari 2015

Ruitenwisser op de Sinnerkap



Het item op Ligfiets.net en het bijbehorende Youtube-filmpje hebben me aan het denken gezet. Is zoiets ook mogelijk bij de Sinnerkap die ik op Tante Lies gebruik?
In het Duitse forumbericht zie ik dat de scharnierpunten bij die kap tamelijk laag zitten, en bij de Sinnerkap zitten ze juist hoog. Zou dat uitmaken?

In de naaidoos van She Who Must Be Obeyed vind ik wat wit rond elastiek; daar ga ik maar mee aan de slag. Later kan ik er altijd zwart voor in de plaats doen, en wit is handiger voor de foto's, anders kunnen mijn Lieve Lezers het niet goed zien.

Eerst maar eens proberen als ik het elastiek vastzet aan de scharnierpunten van de kap.

Dat werkt voor geen cent. Het is, vanwege de kromming van het vizier en de opstaande rand van de kap net achter de onderkant van het vizier, niet goed mogelijk het wisser-elastiek aan twee punten naar beneden te trekken. De trekdraden schuiven meteen naar de buitenkant en het elastiek gaat omhoog i.p.v. naar beneden. Met één trekdraad wordt er maar een heel klein taartpuntje van het vizier schoongeveegd.

Vanwege de opstaande rand van de kap moet de trekdraad door het gat onderin het vizier lopen, en het bevestigingspunt van het wisser-elastiek moet zo laag mogelijk worden bevestigd. Omdat ik in dit stadium geen gaten in de Sinnerkap wil boren knoop ik het eenvoudig om de achterste rand, door de oorgaten. Daarna leid ik het onder de afdekrand van de oorgaten door. Hiermee maak ik  aan beide kanten van de kap een soort kunstmatig laagliggend scharnierpunt.

Met zwart elastiek ziet het er vast veel beter uit
Als het droog is ligt het elastiek langs de scharnieren zodat het helemaal niet meer in mijn gezichtsveld zit
Een stukje ijzergaren knoop ik aan het elastiek vast, en aan het uiteinde waar ik aan moet trekken maak ik het garen vast aan een eindje plastic buis (van een balpen gemaakt). Zo snijdt het garen niet in mijn vingers, en, omdat het buisje lang genoeg is, zal het garen ook niet door het viziergat naar buiten verdwijnen.
Ben benieuwd of dat bungelende buisje niet gaat irriteren bij open vizier...

Het werkt zelfs als ik tegelijkertijd mijn gepatenteerde Viziergat-Afsluiter®
Inmiddels heb ik natuurlijk een mooie ronde uitvoering geknipt
  en het beroemde, al eerder  gepatenteerdeTante-Lies-Jarretelhaakje® gebruik.
Helpt ongelofelijk tegen rammelen van het vizier
 In rust ligt het elastiek aan de bovenkant van het vizier.
Nu loopt er alleen een zwart streepje van het garen over mijn gezichtsveld .

Hier is goed te zien welk deel van het vizier gewist wordt.
Ik heb nu wel een sproeiflesje gedestilleerd water en een zeem erbij om het vizier af en toe schoon te maken, want met zand op het vizier krijg je natuurlijk krassen in het kunststof.

En nu maar hopen dat het gauw gaat regenen.... (eh, toch maar niet).

Groet

Erwin en Tante Lies


15 opmerkingen:

  1. Hoi Erwin,

    Ben benieuwd of het werkt zoals op het filmpje en hoelang het dan goed blijft werken.
    Leuk dat je het probeert!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri,

    Ik moet 's morgens in het donker een stuk langs de snelweg fietsen, waar het fietspad links naast en lager dan de snelweg ligt. Daar is een beregend vizier het gevaarlijkst omdat de auto's recht in mijn gezicht schijnen. Als het daar zou werken ben ik helemaal tevreden.

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin,

      Ik weet precies wat je bedoelt, gelukkig heb ik een stuk minder auto's dan jij hebt op je route!
      Heb trouwens in een deuk gelegen om dat: "She Who Must Be Obeyed"
      Hilarisch!!!!!!!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Hoi Erwin, ik kom graag binnenkort een keer bij je kijken! Ben benieuwd of het zo werkt als op het filmpje. Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je zin en tijd hebt mag je maandag wel bij me komen eten.

      Groet

      Erwin

      Verwijderen
  4. Oh ja, nog een berichtje voor Peter de Rond, misschien zit er wel handel in :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alhoewel deze lieve lezer inmiddels geen Sinnerkap meer heeft, en dus dit probleem ook niet meer kent, vindt ie het wel erg ingenieus! Misschien kan ik een variant bedenken om m'n bril regenvrij te houden. ;-))

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien met een elastiek vastgemaakt aan het elastiek van je onderbroek? Dan kun je je ruiten wissen door je buikspieren aan te spannen...

      Groet
      Erwin en Tante Lies

      Verwijderen
  6. Erg inventief en grappig om te zien .
    lachen om trouwens weer iets leuks te lezen na alle wimmen misere.
    grote onderbroek dan als het met zn buikspieren moet. lol

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er blijft toch nog aardig wat nattigheid achter op dat vizier. Ben benieuwd of het in de praktijk in combinatie met rijwind mooi wordt afgevoerd. Maar gaaf dat het namaken van het idee gelukt is op een Sinner-kap. Ben je nou zo'n doetje dat je zelfs het gat in je vizier afdekt tegen de koude? She Who Must Be Obeyed heeft het makkelijk met jou ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Door een laagje nattigheid is het makkelijker kijken dan door allemaal kleine druppeltjes. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurt als het regent.
    Vanmorgen had ik in ieder geval bevroren condens aan de binnenkant van de kap. Daar kon zelfs de Klar Pilot Gel niet tegen op...

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Smart way to sweeps water from the visor

    /Velostrada

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi Erwin,
    wat is je bevinding nu over je ruitenwisser?
    ik ben er reuzebenieuwd naar want ik heb ook hetzelfde probleem met mijn kap.
    groet
    kurt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kurt,

      Het heeft de laatste tijd zo weinig geregend op momenten dat ik fiets dat ik nog niet veel ervaring heb opgedaan.

      Verwijderen