woensdag 21 februari 2018

Eerste Resultaat Lakmoesproef: matig..

Mooi Geel roept ons Stradabezitters op de Lakmoesproef te doen om te bepalen of fietsvoorzieningen aan de eisen voldoen die je daaraan mag stellen: je moet er met 30 km/u langs kunnen rijden met een Strada.

Hier is het eerste resultaat, van de fietssituatie bij station Sassenheim:
Zie hoe ik op de verkeerde weghelft moet rijden
Uitslag: Matig; de situatie is onoverzichtelijk, en je moet de verkeerde weghelft op om de bocht te kunnen nemen. De snelheid gaat er volledig uit.
Gelukkig is het op de rest van mijn woon-werkroute iets beter gesteld.

Groet

Erwin en Tante Lies

8 opmerkingen:

  1. Hi Erwin,
    Toch die camera maar eens naar de smurfenmuts verhuizen 😉
    Groeten, Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch is het een relatief ruim 2 baans fietspad, en ja haakse bochten horen daar vooral in steden gewoon bij en ja die zijn heel erg snelheidsbeperkend en dat wil men waarschijnlijk ook niet anders omdat hard rijden in (drukke) stedelijke omgeving niet wenselijk is.

    Met een Quest is het veel meer een probleem ( als een olietanker in het Suez kanaal voel je je dan ) en als je dan ook nog op 50/60 mm banden rijdt, tijdens de spitsuren bijvoorbeeld van scholieren is het feest compleet.

    Maar dan kun je ook concluderen dat dat het verkeerde voertuig is om daar te rijden, men heeft niet voor niets Orca's, Mango's, Strada's en Leitra's om maar wat te noemen ontworpen die daar veel beter mee uit de voeten kunnen.

    Ik bedoel dat een voertuig ook een beetje angepast moet zijn aan de omgeving waar die dient te rijden.....en niet per definitie andersom.

    Ik weet niet of de vlieger van "e-bikes moeten daar ook snel kunnen rijden" wel opgaat. In principe ben ik alleen buiten de bebouwde kom voor fietspad snelwegen, als men dat wil doortrekken in de bebouwde kom ( om snel naar het stadscentrum te kunnen rijden ) moeten dezelfde dingen gaan gelden als autosnelwegen en busbanen vanwege de snelheidsverschillen en veiligheid, dus (veel) gelijkvloerse kruisingen zijn dan uit den boze. Dat is al snel onpraktisch dus moet de snelheid er gewoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het nare van deze situatie is dat het door de ligging van de bocht t.o.v. het tunneltje moeilijk is om te bepalen of je de bocht al kunt maken, of nog niet, omdat er iemand aan komt. De bocht op zich is zelfs met een Strada niet te maken zonder op de tegenoverliggende weghelft te komen.

      Verwijderen
    2. Het begint waarschijnlijk met de vraag in hoeverre een velomobiel een fietspadvoertuig is, en of het daar zowiezo wel voor ontworpen is, alvorens te verlangen dat het fietspad wordt aangepast !

      Ik ben meteen met je eens dat een aantal velomobielen wel degelijk is ontworpen met het fietspad in gedachten als een van de soorten infrastructuur waar hij op moet kunnen rijden. Maar veel velomobielen zijn specifiek ook ontworpen ( breedte en andere wettelijke eisen ) om wettelijk te mogen kiezen. Is het fietspad te smal, mag je op de autorijbaan.

      Dus hebben we al een voertuig dat niet specifiek op het fietpspad MOET rijden, en zoals de Quest maar in zekere mate ook de Strada door geringe stuuruitslag daar ook niet altijd voor geschikt is.

      Om daar nu fietspaden op aan te passen.....de wegbeheerders en ruimtelijke planners zien je komen....en je zult weinig potten kunnen breken.

      Overigens is het ook zo dat veel "lompe" fietsvoertuigen als bakfietsen en andere 3 wielige fietsen wel een veel kortere bocht kunnen maken, waarschijnlijk omdat ze anders dan velomobielen niet aan hoge snelheden stabiel hoeven te rijden....

      Wij zouden zenuwachtig sturende velomobielen haten boven de 30 km/u....de langere wielbasis die we dan krijgen komt niet overeen met zeer korte draaicirkels. Dan is er nog de diepte van de wielkasten enz enz.

      Paul stelt als een velomobiel er kan rijden, kan alles er rijden en dat klopt, maar als je stelt dat ene velomobiel er moet kunnen rijden....nee dan denk ik eerder dat ze zeggen, meneer gaat u maar eens praten met de fabrikant van uw voertuig....






      Verwijderen
    3. Die hoek naar rechts, omstreeks 8s in de video is gewoon niet nodig. Zelfs voor de voetgangers hebben ze dat ding enorm afgesneden... de stoep is daar meters breed.

      Verwijderen
  3. OMG! wat een stuurkunsten moet je verrichten

    BeantwoordenVerwijderen