donderdag 3 mei 2018

Een knagend gevoel

Na al mijn recente rem-gedoe keek ik gisteren na mijn werk toch nog maar even of ik de remmen van Tante Lies écht niet beter kon afstellen. Ik ga immers morgen samen met Wilco "De Bak" naar het Vlaams ligfietstreffen, meer dan 200 kilometer van huis, en dan moet alles in orde zijn.

Nou, dat was dus niet zo: de rechter buiten-remkabel was goeddeels doorgeknaagd door het randje van Tante's eigen body.
Alsof de muizen eraan geknaagd hadden...
Erg onhandig, want als ik Velomobiel.nl nog zou bellen voor een vervangende kabel zou ik die vast niet meer op tijd in huis hebben. Bovendien moest ik vandaag toch ook nog naar mijn werk. Maar het was pas 17:30, dus was mijn allerbeste lokale fietsenmaker nog open. 

Snel daarheen op de stadsfiets, een flink eind buitenkabel en een nieuwe binnenkabel kopen, en aan de slag. Met enige inspanning was de kabel op maat gemaakt en gemonteerd, waren de remmen afgesteld, en was een bevredigende proefrit gemaakt. Nu heb ik de kabel weer zo aan de voorwielophanging vastgezet dat hij niet langs het randje van de carrosserie schuurt. Dat was oorspronkelijk vast ook zo, maar het tiewrapje is ooit ergens verloren gegaan denk ik.

Weer een klusje aan de Strada voor het eerst gedaan. Ik word nog eens een ervaren velomobiel-sleutelaar op deze manier...

Op naar Axel dus, en wie weet kom ik je daar wel tegen!

Groet

Erwin en Tante Lies


5 opmerkingen:

  1. Weer mooi opgelost Erwin! En een velomobielmonteur ben je wel al denk ik......En nee, jammer genoeg zal je mij niet tegen komen in het Axelse.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, 1 rem rijdt ook zo prut.

    Wat voor remweg haal je nu? Bijv. bij 30 km/h op droog asfalt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee. Ik heb het niet gemeten, maar voor mijn gevoel stop ik nu op een dubbeltje.

      Verwijderen
  3. Er zijn er vast die meer aandacht hebben voor de knie maar ik zie een doorgesleten Jagwire-remkabel.
    Een complete set voor de racefiets bedoeld maar ook geschikt voor de velomobiel koop je dagelijks (incl. zondag dus) bij de Decathlon voor een tientje.
    Maar ja die zit voor mij ook tamelijk dichtbij in Z-Oost...
    Goede reis!

    BeantwoordenVerwijderen