zondag 8 april 2018

Tante Lies heeft nieuwe schoenen

Na mijn moeizame rit van dinsdag reed ik donderdagmorgen bijna met mijn Strada tegen de deur van de parkeergarage op mijn werk. Ondanks ontvetten en opschuren deden mijn remmen het toch niet goed meer. 

De Teflon is klaarblijkelijk in de remschoenen getrokken. Ik reed de helling af om de parkeergarage in te gaan en moest de hak van mijn schoen als rem op de straat gebruiken om niet tegen de deur te knallen. Op zijn Flintstones zeg maar....
Gelukkig had ik wél schoenen aan...
Nu werd het dus echt tijd de nieuwe remvoeringen en ankerplaten te monteren. Hierbij is het verreweg het beste de hele veerpoten van de velomobiel af te halen. Nu heb ik dat klusje vaker gedaan dus dat was niet zo'n probleem. Enige verschil is dat nu ook de kilometertellerkabel van de linker veerpoot losgeknipt moest worden, omdat de veerpoten mee naar de werkbank op zolder moesten, om met behulp van de bankschroef de ankerplaten van de veerpoten af te krijgen. En passant kwam ik er ook achter dat mijn kilometertellerkabel wat beschadigd was, dus dat heb ik ook gerepareerd.
Stilleven met veerpoot en gereedschap
De oude remschoenen waren flink verglaasd

Vervangen van de remschoenen was eigenlijk een redelijk makkelijk klusje, sneller gedaan dan ik tevoren had verwacht.

Een paar beschadigingen aan Tante's neus, opgelopen bij vervelende drempels en randjes, heb ik ook nog netjes geplamuurd en in RAL-1023 geel bijgewerkt zodat daar ook niets meer van te zien is.
Binnen de cirkel zat de beschadiging; niet meer te zien!
Tante remt weer als nieuw, dus ze is klaar voor de langere tochten van de komende tijd (Koningsrit, Belgisch Ligfietstreffen), hard van rem en glimmend van neus. Alleen wel jammer dat ik op het eind nog ontdekte dat ze nog een scheur in de rechter-voorkant heeft die met een carbon-mat gerepareerd zal moeten worden. Dat heb ik nog nooit gedaan dus dat wordt ook weer een nieuwe ervaring....
Geen idee waar dat nu weer gebeurd is...
Groet

Erwin en Tante Lies


10 opmerkingen:

  1. Voor wat betreft die laatste foto; ik weet precies waar en wanneer dat is gebeurd.
    Bij de HSL rit. In Delft tegen een liggend wit-rood gestreept verkeersbord aangereden. Ik heb namelijk exact hetzelfde schade, ook rechts voor het wiel een door-en-door scheur ...
    En het staat nog op film ook, 01:20, zie:

    https://www.youtube.com/watch?v=iy_DxkUmomg&t=1s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is kras, dat ziet er inderdaad erg aannemelijk uit.

      Verwijderen
  2. Erwin, hoe lang nog voordat je professionele velomobiel-reparatiecursussen gaat aanbieden à la de Wereldfietser reparatiecursussen van Marten Gerritsen van M-gineering? De mannen van Vm.nl hebben er geen tijd voor, dus: gat in de markt. Dat lamineren kan niet zo moeilijk zijn, dat heb ik Daniel Fenn een keer voor zien doen in Rütenbrock. Er gaat hars in en een omgevallen flesje bier. Aangezien je ook verstand hebt van bier, gaat dat helemaal goedkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beetje lastig dat ik dat dan in mijn voortuintje moet doen....

      Verwijderen
  3. Mooi werk Erwin! Zelf ben ik ook bezig geweest zaterdag, veerpoten eruit, remheveltjes schoonmaken en beetje smeren, de trommels ook gelijk even schoongemaakt. Iets bewerkelijker dan bij de Strada, maar met geduld komt alles goed.
    Dat lamineer karweitje ga je ook prima zelf kunnen doen, niets moeilijks aan, zoals je weet heb ik dat ondertussen ook meer dan eens gedaan.
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom het hier maar doen in verwarmde garage, biertje staat in de koeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het aanbod, maar omdat het ook 24 uur moet uitharden doe ik het toch maar thuis.

      Verwijderen
  5. Vooral de binnenkant van de wielkast waar ongeveer de cirkel staat is erg belangrijk omdat daar de remkrachten op komen.
    Maar zoals Adri al aangeeft, vanaf de binnenkant lamineren is zeker niet moeilijk.
    Ik gebruik altijd paclan-folie uit de keuken om de lucht uit de hars te drukken en een glad eindresultaat te boeken. Dat kun je na het uitharden er zo weer afscheuren en maakt dat je zelfs geen handschoenen nodig hebt!
    Wat heb je voor gele verf gebruikt? Een spuitbus?
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. Ik heb een spuitbus met gele verf in de juiste tint en glans laten vullen.

      Verwijderen
    2. Karakter, top!
      En zeg nu zelf, die verhalen "Ik ben met Catootje (lees: auto) naar de botermarkt (lees: vm.nl) geweest" die kennen we nu wel een keer toch?!
      suc6!

      Verwijderen