donderdag 8 maart 2018

Wat een verkeershufter!

Wat een hufters tref je toch op de weg. Ik reed ruim boven de 40 km/h en gaf met mijn knipperlichten al aan dat ik linksaf wilde gaan, en dan toch luid toeterend over de doorgetrokken streep inhalen terwijl er ook tegenliggers aankomen.
Wat moet je met zulk soort gedrag nu doen? Beelden delen met de politie? Dikke kans dat die er toch niks mee doen. Of ze beginnen te mekkeren dat ik op het fietspad moet gaan rijden, waar het barst van de spookrijdende fietsers/brommers*, en auto's die alvast half het fietspad oprijden voor ze gaan kijken of dat wel kan. Normaliter is de weg hier te prefereren boven het fietspad, qua veiligheid, snelheid en comfort.

Ik werd er in ieder geval niet vrolijk van.

Groet 

Erwin en Tante Lies

* En daar doet de politie helemaal nooit iets aan. Zelf een dodelijk ongeval, veroorzaakt door een spookfietser, een jaar geleden een stuk verderop, heeft daar geen verandering in gebracht.

Naschrift: De politie was zeker geïnteresseerd in de beelden die ik hen toonde, waren het met me eens dat dit gevaarlijk rijgedrag van de automobilist was, en ze hebben notitie gemaakt van het gebeurde inclusief het kenteken, tijdstip etc. Ze zouden ook kijken of er meer meldingen over deze bestuurder binnen waren gekomen.

11 opmerkingen:

  1. Inderdaad, zeer herkenbaar, maak ik ook veel te vaak mee helaas. Niet totaal vergelijkbaar, want een heel andere situatie hier, maar net zo gevaarlijk.
    Je kan het delen met de politie, maar ik betwijfel of ze er iets mee doen. Het zou zelfs nog mogelijk zijn dat je verboden word om dergelijke beelden openbaar te maken, wegens "privacy" schending.......Ze zijn er tegenwoordig gek genoeg voor. waar politie tegenwoordig nog voor is? Geen idee, het belastinggeld moet op waarschijnelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tijdje terug vertelde een mede velomobielrijder over de "garbage truck" theorie die erop neerkomt dat anderen hun opgekropte frustratie op jou willen dumpen ( het vuil dat ze vervoeren als vuilniswagen ) Als dat lukt ben jij daarna ook gefrustreerd ( rij of loop je rond met hun vuil ) Een beetje wat hier ook aan de hand is.

    Als je dat weet kun je ervoor kiezen niet opgefokt te raken, en niet met andermans frustraties rond te gaan rijden of lopen. Je trekt je gewoon niets aan van vervelend gedrag van anderen - moet daar niet eens over nadenken - en gaat gewoon door waar je mee bezig was.

    Tot zover die theorie.....het werkt voor mij wel een beetje omdat het inderdaad niet zo slim is anderen zoveel invloed op jou te laten hebben, maar ik zou hebben teruggetoetert, en daarna het incident zijn vergeten.

    Ik ben geen geitenwollensok die iedere boomknuffel-theorie omarmt, ik heb ook weleens meegemaakt wat er gebeurd als je daadwerkelijk iemand neerslaat ( in dit geval met een gescheurde nier ) en ik kan je vertellen dat wat er dan volgt veel onaangenamer is dan de alternatieven !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je bent veel te negatief ingesteld. De persoon met de auto wil je enkel aanmoedigen. Het is een supporter met zijn claxon.
    just smile and wave. smile and wave !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een interessant filmpje voor discussie wat mij betreft.

    Er moet me toch van het hart dat ik de benadering in deze blog eenzijdig vind. Als fietser/velomobielrijder heb ik begrip voor wat je doet, maar dat heb ik ook voor de automobilist (behalve het gevaarlijke van zijn gedrag natuurlijk).

    Je klaagt over een druk fietspad en vervolgens vind je het raar als een automobilist gefrustreerd raakt van een fietser midden op de weg rijdt terwijl er een speciaal fietspad naast ligt.

    Jouw rijden op de weg met 40 km/hr tussen auto's is ook gevaarlijk en ook daarom is het niet raar dat mensen daar van schrikken en (soms onbeholpen) reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik dan niet met je eens: ik neem daar de weg omdat het fietspad onoverzichtelijke bochten en uitritten heeft, en er vaak spookgereden wordt. De automobilist hoeft niet te schrikken omdat de weg zelf goed overzichtelijk is aangelegd. Ik reed ongeveer net zo hard als een speed-pedelec die daar moet rijden, met een snelheid die op ongeveer 85% ligt van wat de auto daar mag rijden.

      De politie was zeker geïnteresseerd in de beelden die ik hen toonde, waren het met me eens dat dit gevaarlijk rijgedrag van de automobilist was, en ze hebben notitie gemaakt van het gebeurde inclusief het kenteken, tijdstip etc. Op geen enkele wijze ben ik er door de politie op aangesproken dat ik gebruik heb gemaakt van het recht om daar te rijden.

      Verwijderen
    2. Ik zie een doorgetrokken middenlijn.....daarom was de polite geinteresseerd in die bestuurder.....die beging een overtreding die ook nog gevaarlijk werd omdat er een tegenligger vlakbij was.

      Wat Erwin en Tante Lies betreft, deze hadden afgesneden kunnen worden om de tegenligger te ontwijken.

      Vraag is wel hoeveel je je aan moet trekken van dit gedrag als alles goed afloopt. Want de wereld is vol van zulke mensen, die als je ze zou kennen niet allemaal klootzakken zijn maar gewoon vol frustraties zitten om allerlei redenen waar ze zelf ook niet altijd wat aan kunnen doen.

      Als de politie deze bestuurder bekeurd, zijn er nog tienduizenden die ook zulke dingen doen. Je kunt je gewoon niet alles aantrekken, tenzij dat je beroep is.

      Verwijderen
  5. Maak ook af en toe soortgelijks mee. Probleem is de mindere zichtbaarheid (zeker overdag) van de richtingaanwijzers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een Strada valt dat relatief mee t.o.v de Quest en de DF omdat een Strada een beetje een dikke kont heeft. Maar zelfs als ik niet linksaf had gewild had de auto me niet zo moeten inhalen vanwege de tegenligger.

      Verwijderen
    2. Het kan natuurlijk wel zijn dat die dikke kont van de Strada door automobilisten als beledigend wordt ervaren. Zoals de Schotten in hun dappere onafhankelijkheidsstrijd tegen de Engelsen zich naar verluidt omdraaiden, bukten en hun rok omhoog gooiden...

      Verwijderen
  6. Dit maak je met een speed pedelec dagelijks mee, en dan MOET je daar rijden, je hebt geen keuze. Plus zie de 40 km/ u maar te halen, je bent ook nog opgejaagd wild met een lege accu als je de bebouwde kom weer uitrijdt. Het is niet voor niets dat de Fietsersbond wil dat de snelheid binnen de bebouwde kom naar 30 km/u gaat. En die willen snelle fietsen ook van het fietspad af zodat bejaarden en kinderen daar veilig kunnen rijden. Maar op e-bike snelheid rijden met een speed pedelec mag je niet eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe deel je zoiets met de politie? Heb je ze opgezocht op een bureau ergens?

    BeantwoordenVerwijderen