dinsdag 20 juni 2017

Tante had haar kaartje weer eens nodig

Gisteren op weg naar huis reed ik, zoals altijd, een stuk tussen de auto's, en ik werd ingehaald door een motorrijder die me iets toeriep toen hij me inhaalde. Bij het stoplicht moest hij wachten, en ik ging naast hem staan om te vragen wat er was. Ik kon het al raden: hij vond dat ik op het fietspad moest rijden...
Ik zei hem dat ik daar mág rijden (geloofde hij natuurlijk niet), dus ik vroeg hem of hij de wetstekst wilde zien. "Zet 'm dan daar maar aan de kant", zei hij. Dat hoor je niet vaak als reactie, maar ik vond het prima, en parkeerde de Strada aan de zijkant van de weg.

Nog steeds wist hij zeker dat ik daar niet mocht rijden en dat ik er een bekeuring voor zou krijgen, en ik vertelde dat die dan toch geseponeerd zou worden. Daarop kwam de aap uit de mouw, of liever, de politiebadge uit de jas....

Een politieman, op de motor op weg naar huis, en hij begon over Artikel 5 van de Wegenverkeerswet (je mag geen gevaar of hinder veroorzaken), en ik begon óók over Artikel 5, maar dan van het RVV.

Dit geplastificeerde kaartje zit altijd in mijn vm-tas; hoe handig toch!
Artikel 5 lid 4 kende hij nog niet...

Uiteindelijk werd het een beschaafd en prettig gesprek, waarna ik (over de weg, tussen de auto's) mijn rit hervatte, en deze politieman hopelijk in het vervolg onthoudt dat Tante wel degelijk op de rijbaan mag.

Groet,

Erwin en Tante Lies



7 opmerkingen:

  1. Laatst stonden we ook met iemand te kletsen in het bos in burger. Informeerde of we ook wild kampeerden. Gelukkig zei ik nee (een knalblauwe en witte velomobiel zijn niet echt stealth en de trikes moeten aan het stopcontact). Even later kwam namelijk hier ook een aap uit de mouw: meneer was boswachter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een sorry aan Tante Lies en een dikke zoen op haar wang:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga mijn gvb mailtje ook uitprinten. Er was weer eens gehannes vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit kaartje ook altijd bij me en in al die jaren twee keer laten zien.....de eerste keer (Amsterdam) reageerde de politieman met "schiet mij maar lek" en wenste mij een veilig vervolg. De tweede keer (gehuchtje ergens bij Middenmeer) echter was het een bromsnor die meteen begon te schermen met de overige weggebruikers in gevaar brengen en ik moest lopend naar het smalle, betegelde fietspad anders zou hij gaan vorderen dit was dus geen prettig gesprek en hij begon meteen van "jullie dit en jullie dat. Navraag bij mijn zoon leerde dat er wel degelijk een regeltje is dat verband houd met het in gevaar brengen van overige weggebruikers maar.......dit moet dan ook wel aan de orde zijn en als er zowat geen ander verkeer hinder heeft of je echt een obstakel vormt waar men capriolen moet uithalen om een aanrijding te voorkomen mag hij dit zomaar eisen of zelfs vorderen dit was dus duidelijk een gefrustreerde bromsnor die wat moeite had met het integriteitsbeginsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "100 agenten en docenten, 99 klootzakken"

    [citaat, niet mijn woorden, hoor ik afgelopen week een keer]

    Heeft 'ie wel of niet je gegevens opgeschreven? Want ik heb nog steeds een beroep lopen tegen een boete van eenzelfde [..]. Die wilde het ook niet geloven, heeft zelfs m'n fiets nog opgemeten toen hij wel heel erg voor gek stond omdat z'n collega het artikel voorgelezen had, zegde toe het uit te zoeken... en heeft toch een boete doorgezet. Artikel 5 is gewoon een zwaktebod.

    De keer ervoor was veel leuker. Toen ik over dit artikel begon kapten de agenten me meteen af en zeiden "Ja, dat weten wij ook allemaal niet!" en zeiden meteen; "Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik ga het uitzoeken, als het mag, hoor je er niks meer van." (En zo geschiedde)

    BeantwoordenVerwijderen