zondag 8 mei 2016

Van nieuwe pedalen en een 2e ster

Gedurende mijn recente tocht naar België vond ik dat mijn pedalen wel wat teveel begonnen te piepen, dus dacht ik, aangespoord door Wilco's recente bericht, dat ik toch ook maar eens nieuwe pedalen moest monteren. Nieuwe pedalen waren zo besteld. Dat was het makkelijke stuk.

Via de voetengaten kreeg ik het rechterpedaal makkelijk los, maar wat zat het linkerpedaal vast zeg, en je kunt er ook zo slecht bij om een beetje kracht te zetten. Eerst maar eens wat kruipolie erop spuiten, en dan nog eens proberen.

Dat werd dus ook niks, en in gedachten zag ik me al naar Dronten fietsen om een pedaal te laten losmaken (@#$!), maar gelukkig kreeg ik ook een beter idee.
Bij de automaterialenwinkel kocht ik voor €8,52 een 8mm inbus-dop voor op mijn dopsleutel.Thuis had ik nog een metertje ijzeren 22mm verwarmingsbuis liggen. Daar schoof ik het eind van het handvat van mijn dopsleutel in.
Dat geeft tenminste houvast bij het sleutelen

Oude dopsleutel met nieuw aangeschafte inbusdop
Het achtereind van de Strada zette ik op een houten blok waardoor het achterwiel vrij kon ronddraaien, ik ging in de fiets zitten, zette mijn voet op het linkerpedaal, plaatste de inbusdop in de achterkant van het linkerpedaal, en zette kracht met mijn linkerbeen. Het eind verwarmingsbuis met de dopsleutel hield ik met mijn handen vast. Het pedaal ging nu zonder problemen los!
Stom dat ik dat niet meteen had bedacht... Je beenspieren gebruiken om het zware werk te doen ligt achteraf best voor de hand.

Met de nieuwe pedalen in de fiets heb ik meteen een proefrit gemaakt, met Rodrigo samen een rondje Haarlemmermeer, 81 km die prima verliepen. Onderweg trakteerde Rodrigo zelfs nog op Pastéis de Belém bij de Portugese supermarkt in Zwanenburg. Lekker!
1 km voor ik thuis was ging ik over de 20000 km heen
Onderweg werden we nog gebeld door Wilco om te vertellen dat hij met zijn kop op TV zou komen, en dat we om 17:00 thuis moesten zijn als we dat wilden zien. Doorrijden dus!

Toen ik bijna weer thuis was overschreed Tante Lies de grens van 20000 km, waarmee ik weer een ster op de schaal van Wilco kon toevoegen op de zijkant van Tante.
De halve wereld rond.
Meteen de 2e ster op de schaal van Wilco erop geplakt

Groet

Erwin en Tante Lies

7 opmerkingen:

  1. Dan beschouwen we Tante Lies nu als ingereden. Jammer dat niet iedereen regelmatig zijn kilometers invult op de lijst van Velomobiel en in veel gevallen helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een briljant idee toch weer Erwin om de pedaal los te krijgen. Ik ben benieuwd of ze dit in Dronten al bedacht hebben. En nog gefeliciteerd natuurlijk! Nu kan je niet meer terug, want je bent over de helft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zetten ze in Dronten de pedalen op die manier vast. dat is volgens mij overkill, de richting van het schroefdraad is voldoende om de pedalen vast te zetten. Wel kunnen pedalen na enige tijd vaster gaan zitten dan de bedoeling is. Ik ben wel eens met een losse crank langs de fietsenmaker gereden om een pedaal los te krijgen. Minder ver dan Dronten.

      Verwijderen
    2. Ik heb nu wel een lik kopervet op de schroefdraad van de pedalen gedaan; dan gaan ze volgende keer makkelijker los.

      Verwijderen
  3. Proficiat Erwin! Goed bezig, je bent al over de helft! Inderdaad goed opgelost met dat pedaal!
    Typisch, ik heb ook rond circa 20.000 km pedalen vernieuwd, zouden ze niet langer meegaan? Want nu heb ik 4 sterren en weer beginnen de pedalen te piepen.....Voorteken voor een wissel?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ze ook opknappen met nieuwe kogels en schoon vet. Ik heb dat inmiddels met de oude ook gedaan en ze zitten nu bij de reserve-onderdelen. De kogels kostten samen maar een Euro of 7.

      Verwijderen
    2. de mijne hebben na 55.000 km nog geen krimp gegeven

      Verwijderen