dinsdag 11 augustus 2015

Krak! Alweer!

De afgelopen drie weken ben ik op vakantie geweest, en heb ik rondgelopen en gereden op plaatsen die niet zo geschikt zijn voor velomobielen.
40%. Zo steil kom je ze niet vaak tegen!
Zelfs niet geschkt voor 50mm banden
Gisteren ging ik voor het eerst weer met Tante Lies naar het werk, en vooral op de terugweg had ik het idee dat het allemaal wat pieperig en krakerig klonk. Niet ikzelf gelukkig, maar wel ergens in de Strada. De veerpoten heb ik gesmeerd dus die waren het vast niet.
Die had ik al gesmeerd.
Thuis toch maar even de velomobiel op haar kant gelegd en in het vooronder gekeken. Ja hoor, weer een gebroken trapasbeugel.

Nummer 2.
De voorste deze keer. Ik heb er maar weer een andere in gezet. Ik vraag me ondertussen wel af hoe vast je die dingen nu aan moet trekken om te zorgen dat ze niet te los zitten maar ook niet breken. Helaas staat hierover niets in de gebruiksaanwijzing van de Strada.

"Vast is vast" zou je zeggen, maar een mooie aanwijzing in Nm zou fijn zijn.

Groet

Erwin en Tante Lies

5 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk Erwin! Ik zou het ook een stuk makkelijker vinden als er een richtlijn beschreven was met welk moment de diverse delen aangedraaid dienen te worden. Nu doe je maar wat, en vast is vast, maar dat is een rekbaar begrip, en als het iets te ver rekt.........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erwin
    Vorig jaar had ik 36%, dat was te doen dus die 40% moet ook wel lukken maar je moet geen haast hebben
    Die aluminium beugel paste bij mij niet dus velomobiel heeft voor mij RVS beugels gemaakt, is wat sterker (en een heel klein beetje zwaarder) denk ik

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Erwin,

    bij mijn Strada is er vanavond ook weer één gebroken, dit keer weer aan de voorkant. Ik heb mijn laatste reserve er nu op gezet, binnenkort ga ik in Dronten weer nieuwe halen. Ik heb hem nu ook minder vast gedraaid, maar eigenlijk denk ik niet dat het goed vast draaien de oorzaak is van het snelle breken. RVS beugels zouden inderdaad wel eens de definitieve oplossing kunnen zijn...

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Erwin, volgens mij moet je ze niet te vast draaien. Ze moeten namelijk met name een horizontale schuifbeweging tegen gaan en niet een omhoog omlaag beweging. Maar ja, als ze elke keer breken zou er misschien toch een ander ontwerp moeten komen.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is dit niet een kwestie van "slechte partij" beugeltjes? Zowel in Q119 als in Q387 heb ik nog nooit een beugeltje kapot gekregen, terwijl ik met die twee fietsen samen zo'n 180.000 km heb gereden. Wel tal van andere dingen stuk gekregen (achterbrug, diverse kleerhangers, voorframe Q119....) altijd goed verholpen overigens. Maar dus nog nooit een trapasbeugeltje. En ik kan je verzekeren dat ik ze muurvast heb aangedraaid (veel te veel Nm denk ik)

    BeantwoordenVerwijderen