- reserve accu-bak
- anti-rammelhaakje aan het Sinnerkap-vizier.
Hopelijk gelukt:
- Klar-Pilot als anticondensmiddel voor de Sinnerkap.
- Voetengaten afdekken met goedkoop latexrubber van de Decathlon.
Ik heb de laatste weken een aantal dingetjes uitgeprobeerd om het samenleven met Tante Lies nog aangenamer te maken:
- Op Wilco's advies heb ik mijn reserve-accu nu ook in een opbergbakje, gemaakt van een houder van een gevarendriehoek. Ik kan nu zelfs tijdens het rijden mijn accu verwisselen. Gelukt!
- Bij de Decathlon zag ik laatst voor €5,95 latexrubber voor aerobics-oefeningen,10 bij 175 cm, en in bijna de juiste kleur Strada-geel, dus ik dacht goedkoop mijn voetengaten dicht te kunnen maken
Ik heb de hele boel er dus ondergeplakt, en
ik kon zelfs een schoentje naar buiten steken. Jammer alleen dat de hakken van mijn MTB-schoenen nogal stroef en wigvormig zijn, en telkens in het latexrubber blijven haken. Na een week hadden mijn schoenen het rubber al stukgetrokken. Hopeloos Mislukt dus!
- Vervolgens ging ik mij steeds meer zitten ergeren aan het rammelen van het Sinnerkap-vizier bij gesloten stand. Vooral bij slecht wegdek en gesloten vizier werd ik er mateloos door geïrriteerd.
Ik had onderweg al eens zitten nadenken over een soort knijper die het vizier strak tegen zijn rubbertjes aantrekt, maar het kon nog simpeler met een zelfgebogen haakje en wat elastiek.
Het elastiek zit om de bevestigingspennetjes van de klittenbandsluiting, en het haakje trekt het vizier strak tegen het rubber.
Tijdens het rijden is dit met één hand los en vast te maken, en het geknars, gepiep en gerammel wordt aanzienlijk minder. En als ik zin heb maak ik nog wel eens een mooier haakje. Gelukt dus!
- Als laatste heb ik geprobeerd om iets aan het condens op het vizier van de kap te doen. Wim Schermer schreef er een tijdje geleden al iets over, maar kon het spul nog niet leveren. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en twee tubetjes (á 50 ml, €9 per stuk) gekocht bij de fabrikant. Ik kreeg ze keurig op rekening geleverd, en de verzendkosten vielen ook mee.
Werkt het? Ja zeker!
De linkerhelft van het vizier was behandeld, de rechterhelft niet. Maar eigenlijk was het veel te droog vandaag. |
Hier de onbehandelde rechterhoek na blootstelling aan wat warme douche-dampen |
En hier de behandelde linkerkant |
Dat is natuurlijk lastig voor ons VM-rijders. Wij produceren in onze velomobielen heel veel vocht tijdens een lange rit, en telkens insealen van een hele kap is ook nauwelijks te doen. Ook staat menige velomobiel niet in een droge warme ruimte tussen de ritten door.
Toch is mijn conclusie vooralsnog positief. Het werkt beter dan de andere dingen die ik al geprobeerd heb, en als je het vizier goed insmeert en de gel uitwrijft heb je over het gehele oppervlak van het vizier prima zicht.
Ik ben benieuwd hoe de gel zich bij echt regenweer gedraagt, zeker als mijn Strada vervolgens nat in de garage op het werk wordt geparkeerd. Hopelijk wordt het gebruik van de gel dan niet zo intensief dat het me te duur wordt.
Ik zal blijven testen en laten weten hoe het gaat.
Conclusie: Hopelijk Gelukt
Groeten
Erwin en Tante Lies
Erwin, jij hebt boven het vizier en de oorgaten een soort rubberen strip. Wat is daarvan de functie? Regenwater afvoeren of zo?
BeantwoordenVerwijderenHoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenDat klopt. Dan loopt regenwater bij lage snelheid niet naar voren achter het vizier.
Groet
Erwin
En als je het vizier open zet, dan schuift dat er gewoon overheen zonder problemen?
BeantwoordenVerwijderenWat is het voor spul? Tochtstrip of zoiets?
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenKlopt allebei. Wel even precies plaatsen om het vizier niet te belemmeren. En het is dezelfde tochtstrip die ik ook als stormstrip gebruikt heb.
Groetjes
Erwin en Tante Lies
Hoi Erwin, je bent lekker bezig geweest!
BeantwoordenVerwijderenInteressante experimenten! Dat dynaband heb ik ook in huis, niet aan gedacht om het hier voor te gebruiken.
BeantwoordenVerwijderenHoi Belle,
VerwijderenMisschien werkt het wel als je geen maat 44 hebt.
Groet
Erwin