donderdag 13 september 2018

Tante Lies en de Schakelgeest

Op de laatste dag van mijn recente velomobieltocht  begon Tante Lies af en toe uit zich zelf naar een ander achtertandwiel te schakelen, en als ik zélf schakelde leek het ook niet zo precies te lukken. ik snapte er niks van. Zou mijn versnellingskabel los zitten? Was mijn schakelhendel kapot? Was er iets met de derailleurveer die ik had vervangen?

De dagen erop werd het steeds maar erger, tot het op woensdag zelfs zo erg werd dat de ketting niet meer geruisloos over de tandwielen liep maar luid begon te ratelen toen ik vlak bij mijn huis was.

Dit was dus het beruchte Ghost Shifting,  waar ik Wilco "die in de Bak hoort te zitten" ook over had horen klagen.
De Schakelgeest
Nu werd het toch tijd voor nader onderzoek, dus bouwlamp erbij, derailleurkapje eraf geschroefd, en eens goed gekeken. Inderdaad, de ketting liep niet goed over het bovenste derailleurwieltje. Dat was natuurlijk dat geratel. En de derailleur zelf stond ook niet echt netjes onder de tandwielen.
De ketting loopt net naast het bovenste derailleurwieltje
Wacht eens! De derailleur stond helemáál niet goed meer. De imbusbout waarmee hij aan de achterbrug vast zit bleek grotendeels los te zijn gedraaid...

Met de juiste imbussleutel was vastdraaien niet zo moeilijk. Roef gaf nog wel de tip er wat Loctite schroefborgmiddel tussen te doen, anders steken de schakelgeesten binnen de kortste keren weer de kop op.
Er kwam een vrij ruime hoeveelheid loctite uit het flesje
243 is hiervoor de goede sterkte

Vanmorgen schakelde en reed de Strada weer alsof ze gisteren gemaakt was. Heerlijk.

Groet

Erwin en Tante Lies

1 opmerking:

  1. Een leuke manier om een technisch euvel te beschrijven Erwin. En iets zélf oplossen heeft altijd een streepje voor voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen