donderdag 17 augustus 2017

Als je knipperlichtschakelaar het weer eens begeeft.

Bij mijn Strada is de knipperlichtschakelaar al een keer of wat gesneuveld. Dat is niet zo gek want hij zit op een vrij kwetsbare plek op het stuur waar je er makkelijk tegenaan stoot, en het zijn vrij iele schakelaartjes. Heel vervelend, want als je diep in de fiets zit kun je bijna niet je hand uitsteken (laat staan als je onder schuimdeksel of kap zit).

Reparatie met de soldeerbout bij je stuur in de fiets vind ik altijd een crime, en elke keer dat reparatie weer nodig is wordt het stukje draad waaraan je moet solderen weer wat korter.

Daarom heb ik een tijdje geleden al de schakelaar door een snel vervangbare module vervangen. In de fiets heb ik aan de "draadboom" bij het stuur drie stekkertjes geknepen, en ik heb een kleine module van een schakelaar met drie stukjes draad en drie contrastekkertjes in elkaar gesoldeerd. Gewoon thuis, op mijn gemak, op de werkbank.

Die zit nu ook in de vm-tas
Beetje krimpkous om elk draadje en om het geheel, plus een afdekrubbertje, daarmee is de schakelaar ook wat minder regen- en zweetgevoelig.
Nu heb ik in mijn velomobieltas een extra knipperlichtschakelmodule, en vervangen kan, met niet meer gereedschap dan mijn vingers, binnen een paar minuten, ook aan de kant van de weg.

Eenzelfde losse module heb ik trouwens ook gemaakt voor de extra koplampen die bij mijn spiegels zitten, en die ik ook vanaf mijn stuur bedien.


Groet,

Erwin en Tante Lies







12 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee makkelijk vervangbare "units" te maken. Dat schakelaartje en de claxon schakelaar zijn idd fragiel en kwetsbaar. En erg goedkoop ( stuksprijs ) zodat ze gewoon ff zelf vervangen best interessant is. En een vooraf geprepareerde die je er zo in kunt steken is idd handiger dan eentje die je thuis moet solderen.

    Is een beetje een militaire aanpak : veel technische dingen moeten snel en bijna door iedereen vervangen kunnen worden :-)


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grappige is dat ik een tijd geleden Wilco's Bak ook zo heb aangepast, en toen hij maandag met een kapotte schakelaar bij me langsfietste kon ik met mijn reserve-exemplaar zijn Strada binnen een paar minuten weer in orde krijgen, zonder gereedschap, op de stoep.

      Verwijderen
    2. En ik was daar heel erg blij mee!

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Stop jij je stuur wel weg onder de rand bij in-/uitstappen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken het probleem ook, al vaak gerepareerd op de strada.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel handig Erwin! Maar ik heb bij de Strada nog nooit een kapotte schakelaar gehad in die 52000 km, dus houd het in gedachten indien het nu bij de QV wel zou gebeuren.
    Bij de Strada had ik wel een extra stukje carbon middenvoor in het instapgat gelijmd, dan blijft je stuur wel goed hangen achter de rand. De nieuwere fietsen zijn standaard voorzien van zo'n extra uitstulping op de rand.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beetjuh ADHD/Parkinson? heb er nog nooit niet 1 stuk gehad in beide Questen en nu in de DF ook nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel tof idee: net ook uitgevoerd bij het vervangen van de schakelaar. Solderen buiten de strada gaag ook een stuk makkelijker :-).

    BeantwoordenVerwijderen