maandag 6 maart 2017

Als de batterij van je Cateye Enduro leeg is...ga je bijna 1050 km/h

Over een paar maanden heb ik Tante Lies drie jaar in mijn bezit, en in mijn geestesoog zie ik al een tijdje het moment aankomen dat de batterij van mijn Cateye Enduro kilometerteller leeg is. En de Enduro heeft één vervelende eigenschap: bij batterijwissel moet je alles opnieuw instellen, maar je kunt geen begin-kilometerstand aangeven.
Heb je al 30000 km gereden, zie je dit...
Dan begin je dus weer bij 0 km, en moet je die 30000 km die je daarvoor hebt gereden dan maar onthouden en bij de nieuwe tellerstand optellen. Niet echt handig.

Nu had ik wel eens op een Treffen gehoord dat je zo'n kilometertellertje ook kunt foppen door het sluiten van het magneetcontactje te simuleren met een electronisch circuit.

Ik heb daar zelf totaal geen verstand van, maar gelukkig heeft Sjoerd met de enige Zwarte Strada die nog rondrijdt daar wel sjoege van, en toen ik hem uitlegde wat ik wilde zag hij wel mogelijkheden.

Hij heeft toen een Proof Of Concept op een breadboard gemaakt, met een Arduino als pulsgever en een Optocoupler, en zelf heb ik een houdertje gemaakt met contactpuntjes voor de Enduro.
Het lijkt nog chaotisch, maar het werkt!
En het werkte; er moest wel wat gepuzzeld worden met pulslengtes en pauzes tussen de pulsen, maar uiteindelijk lukte het om een kilometerteller-ophoger te maken die de Enduro kan opzwepen tot iets minder dan de snelheid van het geluid.

De snelheidsmeter op het display kan dat niet helemaal bijhouden, maar aan de snelheid waarmee de rit- en totaaltellerafstand oplopen kun je zien dat je bijna 1050 km/h "rijdt".
Daarmee kun je dus je tellertje in een etmaal minstens 25000 km ophogen.

Daarna moest het geheel natuurlijk nog uitgewerkt worden tot een nette constructie, in een mooi doosje.

En dit is het resultaat:
De Enduretische Odomanipulator volgens het Principe van Peerlkamp.
En hij is speciaal Customised voor Tante Lies:
En als je klaar bent sluit je het glanzend gelakte kistje:
Nu kan de Enduro netjes op de gewenste stand worden gezet als de batterij vervangen wordt. Mooi!

Heb je nu zelf net zo'n Enduro als ik, en je wilt je teller op de gewenste stand laten zetten, dan weet je me te vinden....

Groet

Erwin en Tante Lies





20 opmerkingen:

  1. Laat ik nou net om deze reden een Cateye Velo 9 cc-VL820 gekocht hebben. Een andere bandenmaat invoeren lukte bij mij ook niet zonder alles te resetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Past die in het standaard-houdertje dat in de fiets zit?

      Verwijderen
  2. Ja, dat heb ik van tevoren even geverifieerd bij Velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies om die reden heb ik al heel vlug de Enduro eruit gegooid en vervangen door een computer waarbij je wel je ODO kan veranderen indien nodig. Niets waard als dat niet kan, dan ben je genoodzaakt moeilijk te gaan doen, zoals jullie nou. Mooi dat het lukt, maar zo zou het niet moeten zijn.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En de VL820 heb ik hier voordelig gekocht:
    https://www.internet-bikes.com/zoeken/?search=Velo+9+cc-VL820

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is wel verbijsterend fraai uitgevoerd. Maar laat ik nou net zo'n oudere Enduro hebben ( hier zichtbaar https://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2017/02/vier-sterren-bij-een-spookhuis.html ) die je wel simpel weer op de oude km stand kunt zetten. Daar baal ik nu van ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze km teller heb ik pas geleden nieuw gekocht omdat ik de oude ( Q aug. 2015 )stuk had gemaakt.
    Wat schertst mijn verbazing er zit een gebruiksaanwijzing bij waarin uitgelegd wordt hoe de ODO ingevuld kan worden..... en het lukt nog ook.
    Bij Conrad ( waar ik hem gekocht heb ) kun je de gebruiksaanwijzing downloaden maar daar staat weer niet op uitgelegd dat het kan.
    Kortom het kan dus wel die ODO ingeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij dit nieuwe type wel, maar bij zo'n oude als bij mijn Strada werd geleverd niet.

      Verwijderen
  7. Ik heb zelden gewerkt aan zó'n "over the top" projectje. Maar leuk was het wel, zeker als het nog blijkt te werken ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, wie weet. Ik mis 2330 km doordat ik de eerste keer iets verkeerd deed met het instellen van de zomertijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2330 km. Dat is net lang genoeg om even een pot thee te zetten en leeg te drinken.

      Verwijderen
  9. Kan je met deze odo manipulator ook manipuleren tot een speed manipulator, zodat ik mij in mijn Strada met 1050 kilometer per uur kan voortbewegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dat wel moet lukken. Maar dan moet je wel je ogen heel goed dichthouden tijdens de rit.

      Verwijderen
  10. Hetzelfde hier. Op het verkeerde knopje gedrukt toen ik de zomertijd wilde instellen. Daarna expres nog een keer op nul gezet bij 10.000 km zodat het een rond getal werd wat ik erbij op moet tellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gedoe toch....eigenlijk zou je moeten kunnen voorkomen dat het ding bij batterij verwisselen stroomloos raakt.

    De duurdere modellen zullen ook wel een accu hebben net als de GPS computerjes. Die heb ik nog nooit betrapt op het ongecontroleerd kwijtraken van data. Maar ja GPS en carbon is weer geen goede combinatie, en tegenwoordig zijn alle neiuwe velomobielen van carbon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een dichte construcite als zo'n velomobiel moet dat toch wel kunnen? Gewoon inplaats van standaard houder een externe batterijhouder plaatsen, draadjes vast-solderen op de plaats van de batterij en je kunt oneindig dubbele batterijen gebruiken waarvan je er maar 1 tegelijk wisselt. Teller is dan natuurlijk niet meer uit je fiets te nemen en minder waterdicht. Dat laatste was het grootste probleem bij mijn open fiets (lang geleden)... die teller gebruikte standaard 3 knoopcellen per jaar dus was die ombouw de moeite wel waard.
      Ik gebruik nu al meer dan 20 jaar dezelfde Cateye die de kilometers van meerdere fietsen bijhoudt... resetten duurt meer dan half jaar maar is me ooit gelukt ;-)

      Verwijderen
  12. Pfff zat ik te denken aan 18 wielmagneetjes aan de binnenspaken in het linkerwiel, en zo een half jaar W<>W verkeer erbij smokkelen of een Hall impulsgever met ABS ring in het wiel maar dit lijkt wel op een hart-long machine; mooi gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk deze oplossing!
    Ik werk gewoon met een logboek en calculator om de standen op te tellen... ook als er weer eens een draadje losgeweest is, batterij een tijdje leeg terwijl ik onderweg was, computertje eens scheef en (zelden) als ik van computer wissel...

    Maar dit project: grandioos!

    Oja, vroeger wel anders gedaan: op een as in de molen een magneetje, sensor en houdertje er vlak bij en kon zo optellen. De meest kleine wielmaat instellen en dan komen de kilometers er ook heel vlot bij na een dagje malen (korenmolen)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi,

    Ik zocht naar een manier om de computer in te stellen. Ik vind je oplossing ook geniaal. Maar op de volgende manier lukte het mij om de fietcomputer odo in te stellen:

    Geef DST weer in display en druk vervolgens op knop SET (Middelste knop achterop) om over te schakelen naar het handmatige invoerscherm voor totale afstand.
    - Druk op de knop MODE (knop voorop) om de waarde te verhogen.
    - Houd de knop MODE ingedrukt om naar het volgende cijfer te gaan.
    - Druk op de knop SET om de waarde te bevestigen.

    * Alleen gehele getallen kunnen worden ingevoerd. (0 - 99999 km [mile])

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Marcel! Bij sommige versies werkt dit wel, maar bij andere versies niet. Het lijkt erop dat de software soms anders (leeftijd?) is terwijl hij er wel hetzelfde uit ziet!

    BeantwoordenVerwijderen