vrijdag 25 september 2015

Groot schandaal: velomobielen zijn nog veel schoner dan altijd werd aangenomen

Na de schandalen bij Volkswagen, Audi, Seat, Opel en BMW is nu eens gedegen onderzoek gedaan naar de fijnstof-uitstoot van velomobielen. Deze blijkt bij deze mensaangedreven voertuigen nog veel geringer te zijn dan tot dusverre werd aangenomen, zo blijkt uit onderzoek.

Bij testritten werden in het geniep grote hoeveelheden bagage meegenomen, voetengaten werden niet afgeplakt, en banden niet extra hard opgepompt, dit allemaal om een zo hoog mogelijke uitstoot van schadelijke stoffen te veroorzaken. Er werd zelfs niet geschroomd de berijder tevoren flinke hoeveelheden bonen- en erwtensoep toe te dienen om aanvullende uitstoot te bewerkstelligen.

Ondanks dit alles bleek het niet mogelijk te zijn met de velomobiel ook maar in de buurt te komen van hetgeen wordt bereikt door eerdergenoemde automerken.

Over een verplicht gebruik van velomobielen en aanverwante vervoersmiddelen, zoals lig-, race- en andere fietsen, wordt nagedacht.

Groet

Erwin en Tante Lies


15 opmerkingen:

  1. Dank je Erwin! Nu loop ik de hele verdere dag met een vette grijns op het gelaat!
    Klasse stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erwin

    Heb jij wel eens een witte lap over je Strada gehaald na een dag fietsen
    In plaats van uitstoten trekt je fiets al dat zwarte stof aan
    Wel voor vertrek eerst even schoon maken, dan zie je wat de oogst van 1 dag is

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn woon-werkroute loopt helaas deels langs de snelweg, en ik woon dichtbij Schiphol, dus ik ben bang dat wat je zegt hier helemaal geldt.

      Verwijderen
  3. Het schandaal is dat fietsers het via de longen moeten filteren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch blijkt uit onderzoek (geen grap) dat de automobilisten het meeste fijn stof binnenkrijgen. Wel besteed, denk ik dan.

      Verwijderen
  4. André merkt terecht op dat we als VM-rijders juist fijnstof verwijderen uit de lucht. Iets dat we bij laboratoriumtesten op de rollenbank niet voor elkaar gaan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch vraag ik me af of het menselijk lichaam dat niet op een of andere mate kan verwerken. Fijnstof komt ook voor in de natuur, vooral in gebeiden met zandverstuiving ( veluwe en platteland ) is er een behoorlijke concentratie zonder dat er auto's en fabrieken aan te pas komen.

    Via de longen wordt het opgenomen in de bloedbaan en kan daar verwoestend effect hebben. Tenminste dat zegt de medische wetenschap nu.

    Maar ze hebben het wel vaker achteraf mis...zoals met cholesterol en hart en vaat ziekten, dierlijk vet en eiwitten enz. De laatste tijd blijkt dat Omega-3 nou niet bepaald gezond is ( statistisch vastgestelde hogere kans op prostaatkanker ) als je geen Inuit ( Eskimo ) bent en zo is er nog wel meer......

    Teveel is nooit goed....een drukke weg, snelweg of start of landingsbaan vlak bij je huis daarvan kan ik geloven dat het niet goed voor je kan zijn. Maar zou een lichaam helemaal niet meer van dat fijnstof af komen ? Temeer omdat er ook natuurlijk fijnstof is ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Quezzt inderdaad komt fijnstof ook in de natuur voor. "Gewoon" fijnstof (zoals bij een zandverstuiving) kan je lichaam prima verwerken. Een beetje zwart snot als je je neus snuit en het is weer weg. Het echte probleem is ultra-fijnstof, dat van nature zeer weinig, maar in de uitstoot van (met name diesel!!) auto's veel meer voorkomt. Daar is het lichaam niet op ingesteld en richt zware schade aan.

    PS, wat het Omega-3 / Inuit verhaal betreft: daar is de journalistiek weer eens gigantisch uit de bocht gevlogen bij het omzetten van een wetenschappelijk artikel naar "voor de leek". (iets van oorzaak en gevolg en het verschil tussen extra voordeel en geen nadeel)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je hebt fijn stof, en je hebt fijn stof : door verwering steeds maar kleinere keien (hoewel een stoflong ook niet om mee te lachen is) lijken me minder schadelijk dan reactieve deeltjes afkomstig uit onvolledige verbranding.

    En dan duizenden euro's aan premies uitdelen voor elektrische wagens als oplossing ... daar heb je verdorie een velomobiel voor ...

    BeantwoordenVerwijderen