Nu een paar foto's van de constructie en de gebruikte materialen. Eerst de eigenlijke dakdrager:
twee aluminium goten van 40x60x40x4mm en 1½ meter lang. Ze zijn precies breed genoeg voor de banden van de Strada.
De uiteinden van de bolkopbouten zijn vastgezet met m6 moeren. |
Hier heb ik een 10 mm ringsleuteltje voor nodig, het enige gereedschap |
Aan het achtereinde van beide goten zit een helft van een scharnier vast met kleine bolkopbouten. De andere helft van het scharnier zit aan het uiteinde van de oprijgoot. Als de dakdrager eenmaal op de auto vastzit kan ik de oprijgoot met een losse pen aan de drager vastmaken.
Twee helften van het scharnier, met een pen erin, en een losse pen. Rechts zie je de achterste bevestiging van de goot. |
Dit gebeurde er echter toen de Strada over de goten omhoog was gereden: de oprijgoten bogen enorm door. Ik was bang dat het een volgende keer helemaal fout zou gaan en de oprijgoot zou bezwijken.
Je ziet de knik in de oprijgoot. Da's nou jammer... |
Uiteindelijk heb ik besloten de oprijgoten te "spalken" met extra vierkante profielen van elk 1 meter lang, die ik aan de zijkanten van de goten vastmaak met bolkopbouten en vleugelmoeren. Vier m5 boutjes per "spalk".
De "gespalkte" oprijgoot. Montage kan zonder gereedschap. Vergelijk maar eens met de andere foto! De man met de hamer heeft de foto's gemaakt. |
Groet
Erwin en Tante Lies
P.S. de Magische Tekens en cijfers die je op de foto's kunt zien zijn omdat alles bij dit handgemaakte produkt maar op één manier in elkaar past, en ik anders niet meer weet wat waar hoort.
Hoi Erwin, een heel duidelijk verhaal!
BeantwoordenVerwijderenBeste Erwin, passen de F-lites van Vredesteijn (50 mm) ook nog in het profiel van 40x60x40mm of wordt dat te smal?
BeantwoordenVerwijderenGroet, Jaap