donderdag 15 februari 2018

Not boring, and not plakking

Aandachtige lezers van mijn blog is vast opgevallen dat ik de laatste tijd ook filmpjes in mijn blog verwerk (sommige films hebben meer een avondvullend karakter ;-).

Op de filmpjes kun je ook zien dat de Sony camera ergens aan de rechterkant van Tante's machtige body zit, maar wat je natuurlijk niet ziet is de manier waarop de camera zonder plakken of boren op de Strada zit. Ik wilde namelijk mijn bevestiging ook weer weg kunnen halen als de positie van de camera toch niet bevalt, en dat dan zonder sporen achter te laten.

De camera zit bij de rechter spiegel, wat een aantal voor- en nadelen heeft:

Het voordeel is:
- je kunt de camera tijdens het rijden aan- en uitzetten
- je hebt de camera in het zicht, dus je ziet ook wanneer de accu leeg is
- je kunt de voorkant af en toe droog vegen als het regent
- de camera beperkt het zicht naar voren niet

Het nadeel is:
- de camera zit niet op het hoogste punt, en ook wat naar de zijkant, dus neemt de neus van de fiets een deel van het beeld weg.

Verstoort Tante's lijnen niet al te veel.
Ik heb de bevestiging gemaakt op de rechter lamphouder*, door daar een extra stukje buis als verlengstuk op vast te zetten met een, van rubber ringen gemaakte, expander. Vast te zetten met een kruiskopschroevendraaier. Op dat verlengstukje zit de waterdichte camerabehuizing; die laat ik er permanent op zitten, en deze is er ook niet zonder gereedschap af te halen. Voor extra veiligheid heb ik ook nog een zekeringstouwtje aan de camerahouder gemaakt, en vastgeknoopt om het pootje van de spiegel. 
Het zekeringstouwtje en de start/stopknop zijn goed te zien
Vastgezet met een kruiskopbout
Omdat ik tijdens het knutselen geen foto's halverwege heb gemaakt, en alles nu binnen in de buis zit, heb ik ook nog een dwarsdoorsnede getekend waarop de bevestiging van de houder duidelijker wordt.
Haal dát maar eens door Google Translate
De rubber ringen worden samengeperst, zetten daardoor in de breedte uit, en klemmen zich vast in de lamphouder. En beetje zoals de dop van een heel ouderwetse Thermosfles.
Niet op de tekening, maar wel op de foto's: ik heb een stukje binnenband om de buis gedaan, voor weersbescherming, omdat het camerahuis dan netjes naar voren gericht blijft staan, en omdat het dan wat netter oogt.

Tot dusverre is de camera bij al mijn gehobbel en gehuts over 's lands wegen en fietspaden goed blijven zitten, dus wat dat betreft doet de camerahouder wat 'ie moet doen.

Groet

Erwin en Tante Lies

* Bij Velomobiel.nl kun je ook een extra lange lamphouder kopen, sterker nog, ik heb er een thuis, maar bij mijn lamphouders loopt er een elektradraad voor de lichten door een gat in de lamphouder naar binnen in de carrosserie. De  bedrading is binnen in de fiets weer vastgesoldeerd, en ik wilde dat niet allemaal los halen voor mijn eerste film-experimentjes.

5 opmerkingen:

  1. Technisch verhaal hoor ;-). Ik heb nu al tijden een zuignap en die bevalt prima ( zie https://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2015/07/een-gecko-met-een-pootje.html )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedereen die zulke uitsteeksels buiten zijn stroomlijn plaatst is duidelijk geen potentiele DF of Milan klant :-)))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan de camera wel binnen de stroomlijn zetten maar dan zie je hooguit mijn voeten bewegen, en kijk daar maar eens 4½ uur naar op Youtube...

      Verwijderen
  3. De Strada wordt ook veelvuldig gebruikt als de "SUV" onder de velomobielen :-))

    Niet helemaal terecht want onder de 35 km/u is ie maar een fractie minder efficient dan een Quest, bij een schone stroomlijn. Maar met zulke luchtremmen gaat dat natuurlijk niet op :-))

    Dan weer...veel van die uitsteeksels geven hem meer "Utility" dus dan wordt het een Strada Utility Vehicle dus een fietspad SUV :-)))

    BeantwoordenVerwijderen