donderdag 19 april 2018

Het antwoord is 7

Ik vroeg me laatst af, toen mijn linkervoorwiel voor zichzelf wilde beginnen, hoe vast de bouten van het voorwiel nu eigenlijk aangedraaid moesten worden.

Het zijn maar m5 boutjes, die ik normaliter met een imbussleuteltje vast zet. Te los is niet goed, want dan komt je wiel los, te vast is ook niet goed, want je wilt de bout niet afbreken in de as. 

Gelukkig kan Sir Isaac Newton ons helpen
Nu heb ik toch maar eens de momentsleutel erbij genomen om te meten hoe vast ik ze zet als ik ze met de imbussleutel aandraai. 

Zo eentje van 5-25 Nm had ik nog liggen
Ik kom daarbij op een waarde van ongeveer 7 Nm, hetgeen ook in lijn is met info die ik daarover op internet vind.

Dus dat hanteer ik nu maar. Tot dusverre blijven de wielen weer keurig op de as zitten.

Groet

Erwin en Tante Lies

6 opmerkingen:

  1. Huh ?!? Ik dacht dat het antwoord 42 was.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.
      Dit is de The mechanic's Guide to the Velomobile!

      Verwijderen
  2. Idd de allerbeste oplossing en het gebruik van loctite.

    vm.nl gebruikt wel loctite maar dat op het juiste moment aandraaien deden ze in het verleden zeker niet.

    Velomobiel rijden heeft naar mijn mening ook wel wat van de eerste automobielen en vliegmachines gebruiken.....sputteren ze of gaat er iets defect moet je ergens neerstrijken en dat ter plekke zelf maar oplossen :-)



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aandraaimomenten zijn ook geen 1 of 0. Tempo van aandraaien kan een wezenlijk verschil maken, evenals de eventuele aanwezigheid van verontreiniging.

      Verwijderen
  3. Als loctite er niet is, dan is nagellak ook een goed alternatief om te borgen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik pedalen met een vermogensmeter kocht, stond daar in de handleiding ook een getal, of eigenlijk twee: 34-40 Nm. De momentsleutel was een stuk goedkoper dan de pedalen. Voor de kleine boutjes heb ik toen ook maar iets gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen