Ik ben al heel lang benieuwd of Tante Lies nog wel helemaal spoort, na alle kuilen, hobbels en stoeprandjes die ik in bijna 17000 kilometer heb meegepikt.
Bij de Oliebollentocht heb ik van Peter de Rond een traploze stuurstangverstelling gekocht, zodat ik de sporing van mijn Strada heel precies kan instellen.
|
Deze kogelkop heeft linkse draad en is daardoor traploos verstelbaar |
Dan moet ik natuurlijk eerst weten óf Tante Lies wel een beetje spoort. Dat moet op een vlakke ondergrond die ook nog eens precies waterpas is, en helaas is mijn voortuin verre van dat, en de Strada past ook niet door de voordeur ons huis in.
Daarom heb ik eerst maar eens een "steltafel"gemaakt waarop de Strada precies waterpas kan worden gezet. Het is een T-vorm geworden met twee stelpoten en een ingebouwd waterpas, waardoor de fiets heel precies waterpas kan worden gezet op een oneven ondergrond.
|
Alleen de linker- en rechterarm hebben hoogteverstelling nodig |
|
|
|
Hiermee kan ik snel zien of de T netjes waterpas staat |
|
De stelpoot draait rond in een inslagmoer in het hout |
Twee aluminium kokerprofielen van 2 meter lang wil ik vervolgens tegen de voorwielen aanklemmen. De profielen moeten natuurlijk precies evenwijdig aan de velgen komen, en precies waterpas. Op de profielen zitten stelnokjes die heel precies evenveel uitsteken om te zorgen dat ze goed evenwijdig aan de velgen liggen. Met de digitale schuifmaat zorg ik dat het verschil minder dan 0.03 mm is.
|
De twee stelnokjes moeten precies evenveel uitsteken |
|
Een digitale schuifmaat is handig om de twee nokjes precies even hoog te maken |
De banden hoef ik dan niet leeg te laten lopen. Met klemmen om de banden heen zorg ik dat de profielen strak en evenwijdig aan de velg lopen. Het kokerprofiel komt dus niet tegen de band aan.
|
Het kokerprofiel kan hiermee in twee vlakken precies waterpas gezet worden |
Als ik dan het verschil meet tussen de uiteinden van de profielen kan ik met behulp van wat goniometrie uitrekenen hoeveel graden toe- of uitspoor de Strada precies heeft.
|
Aan het einde van de profielen zitten stelpoten om het profiel precies waterpas te zetten |
|
Als beide achtereinden van de profielen even ver van de fiets af zitten staat het stuur recht. |
En om zeker te zijn dat ik niet teveel meetfouten introduceer heb ik eerst gemeten, daarna beide profielen met elkaar verwisseld en weer precies waterpas gesteld, en in beide gevallen mat ik aan de achterkant 1,7 cm meer afstand dan aan de voorkant.
Dat betekent dat Tante Lies' voorwielen minder dan ½° toespoor hebben.
|
Ik heb een berekening in Excel gemaakt die het verschil tussen voor en achter omzet in een hoek. |
Ik zet het de Rond-kogelkopje er binnenkort wel een keer op, maar gezien deze uitslag heeft het zeker geen haast.
Conclusie: Tante Lies spoort zéker!
Groet
Erwin en Tante Lies
Ik heb gewoon zo'n stelbokje....... :-)
BeantwoordenVerwijderenIn de vier jaar dat ik S94 heb is de sporing nog nooit aangepast. Wel af en toe bij vm.nl laten checken en het was telkens nog prima.
BeantwoordenVerwijderenMooie en slimme constructie. Check je van tevoren nog of er geen (kleine) slag in de wielen zit of neem je verschillende metingen waarbij je de voorwielen steeds iets verdraait ?
BeantwoordenVerwijderenIk heb al gecheckt dat er geen waarneembare slag in de velgen zit. Op het oog, dat wel.
VerwijderenGoede suggestie trouwens, dank je.
Hoi Erwin, Tante Lies spoort, dat is zeker, maar ook met jou er in?
BeantwoordenVerwijderenWilco
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenHet schijnt dat dat bij een VM weinig uitmaakt, maar ik ga het binnenkort wel eens uitproberen.
VerwijderenHoi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenJe maakt er nogal een feest van! Wat een omslachtige manier om je sporing te checken......
En dan kom je met een hoek verschil, terwijl sporing in mm gemeten word. Het moet nauwkeurig gemeten worden, daar voldoe je wel ruimschoots aan lijkt me!
Ik zet BOB op een oude deur, zodat hij vlak staat, zet de wielen rechtuit en gebruik m'n stelbokje, en dat werkt prima. Met het hulpstukje van Peter kun je inderdaad veel preciezer stellen, met de kogelkoppen is elke slag in of uit minimaal 3 mm.
Maar het zal bij jouw zeker goed komen, daar ben ik zeker van! :-D
Groeten, Adri.
Mijn gemeten hoek komt ongeveer overeen met 2.7 mm verschil gemeten met de stelbok.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenAls je toespoor 2.7mm verschil is tussen voor en achterkant van je wiel op ashoogte, dan heb je teveel toespoor. Ik stel ze af op 0.5mm verschil op ashoogte. Met wat oudere stuurkogels zet ik het verschil wat hoger, omdat je meer speling heb.
BeantwoordenVerwijderenDank voor je verduidelijking. Ik zal er rekening mee houden als ik je stuurkogel monteer.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
Verwijderen