Van het weekend heb ik de ophanging van mijn stuur in hoogte verstelbaar gemaakt. Net zoals bij een auto, maar in dit geval met een stuk scheerlijn.
Het stuur is daardoor, ook tijdens het rijden, in hoogte verstelbaar.
Handig, want ik ben nog een beetje zoekende naar de optimale hoogte voor mijn stuur.
Groet,
Erwin
woensdag 25 juni 2014
maandag 23 juni 2014
Waarom je altijd een tangetje bij je moet hebben op de ligfiets
Zaterdag lekker een eind gereden met Tante Lies. Ik moest nog wat kampeerspulletjes ophalen, en dat zou best achterin de Strada passen, mar waar zet je je kostbare velomobiel nou neer. Niet op dat grote parkeerterrein, want ik ben veel te bang dat iemand zijn grote SUV bovenop mijn nieuwe karretje parkeert. Zo dan maar, met een slot aan het hekje:
Daarna weer met de pont het Noordzeekanaal over.
Zondag ging ik met mijn vrouw een eind fietsen. Aangezien zij op de bukfiets gaat kon ik moeilijk met de Strada gaan, maar de open ligger was wel OK.
Toen we een bos uitreden trapte mijn Grasshopper ineens door; ik had geen aandrijving meer, en mijn kettingbuis was helemaal naar voren geschoven tot bovenop het kettingwiel. Ik kad een twijg van ongeveer een halve meter opgepikt met mijn ketting, en die helemaal mijn kettingbuis ingetrokken. Aan het eind van de twijg zat een verdikking die niet in de buis paste, en toen werd de hele kettingbuis losgetrokken van zijn bevestiging en naar voren getrokken. Alles zat in één keer muurvast.
O, wat was ik blij dat ik altijd een tangetje in mijn gereedschapstasje heb. Daarmee kon ik het uiteinde van het takje nog net pakken, en voorzichtig er weer uit trekken. Daarna moest de kettingbuis weer in zijn bevestiging worden gewurmd, wat zonder tang zeker ook niet zou zijn gelukt.
Tien minuten later en met twee zwarte handen waren we weer onderweg. Uiteindelijk hebben we zo'n 53 km gefietst met een gemiddelde van bijna 20 km/h, wat helemaal niet gek is voor een rechtop-stadsfiets.
Daarna weer met de pont het Noordzeekanaal over.
Zondag ging ik met mijn vrouw een eind fietsen. Aangezien zij op de bukfiets gaat kon ik moeilijk met de Strada gaan, maar de open ligger was wel OK.
Toen we een bos uitreden trapte mijn Grasshopper ineens door; ik had geen aandrijving meer, en mijn kettingbuis was helemaal naar voren geschoven tot bovenop het kettingwiel. Ik kad een twijg van ongeveer een halve meter opgepikt met mijn ketting, en die helemaal mijn kettingbuis ingetrokken. Aan het eind van de twijg zat een verdikking die niet in de buis paste, en toen werd de hele kettingbuis losgetrokken van zijn bevestiging en naar voren getrokken. Alles zat in één keer muurvast.
O, wat was ik blij dat ik altijd een tangetje in mijn gereedschapstasje heb. Daarmee kon ik het uiteinde van het takje nog net pakken, en voorzichtig er weer uit trekken. Daarna moest de kettingbuis weer in zijn bevestiging worden gewurmd, wat zonder tang zeker ook niet zou zijn gelukt.
Tien minuten later en met twee zwarte handen waren we weer onderweg. Uiteindelijk hebben we zo'n 53 km gefietst met een gemiddelde van bijna 20 km/h, wat helemaal niet gek is voor een rechtop-stadsfiets.
donderdag 19 juni 2014
Stop Politie
Vandaag ben ik voor het eerst door de Politie staande gehouden omdat ik op de weg reed "wat eigenlijk niet mag". Ze waren erg vriendelijk en vol belangstelling ("Hoe hard gaat dat nou, heb je ook een electromotor?"). Ik heb ze uitgelegd dat de regels net een beetje anders zijn voor Velomobielen. Ik mocht weer gaan en reed weer voor ze uit. Even later moesten ze er met zwaailicht en sirene met spoed langs, dus ben ik netjes even voor ze aan de kant gegaan.
Misschien waren ze ook zo vriendelijk omdat ik als eerste zelf mijn zonnebril afzette en meteen mijn hand uitstak ter begroeting. Dat kan vast geen kwaad.
Groetjes,
Erwin en Tante Lies
Misschien waren ze ook zo vriendelijk omdat ik als eerste zelf mijn zonnebril afzette en meteen mijn hand uitstak ter begroeting. Dat kan vast geen kwaad.
Groetjes,
Erwin en Tante Lies
woensdag 18 juni 2014
RIS en een gat in de weg.
Vanmorgen een snelle racefietser op een superlicht carbonfietsje tegengekomen. In vergelijking met anderen die ik tegenkom ging deze behoorlijk snel, en oeps! Ik had meteen een aanval van RIS. Eerst probeerde de beste man nog bij me in de buurt te blijven, maar ik zag na een tijdje dat hij het opgaf. Gaaf, want dit had ik op de Grasshopper nooit.
Verderop langs mijn route naar Leiden ligt een bruggetje in het fietspad langs de A44, en daar was ik van de week met een klap overheen gedenderd, terwijl ik zelf toch echt dacht dat ik behoorlijk afgeremd had. Vanmorgen toch maar even gestopt en gekeken.
Op de voorgrond kun je zo'n beetje de kuil nog zien, die onzichtbaar is voor je er in terecht komt.
Dit is zo ongeveer het profiel van de weg en de brug:
De pijl geeft aan waar de kuil zit.
De klappen die je daar krijgt als je met een snelheid van boven de 25 km/h overheen gaat zijn niet leuk meer.
Toch maar proberen de gemeente Haarlemmermeer op te porren hier iets aan te doen.
En vanmiddag maar voorzichtig proberen met alle drie de wielen om de kuil heen te rijden.
Verderop langs mijn route naar Leiden ligt een bruggetje in het fietspad langs de A44, en daar was ik van de week met een klap overheen gedenderd, terwijl ik zelf toch echt dacht dat ik behoorlijk afgeremd had. Vanmorgen toch maar even gestopt en gekeken.
Op de voorgrond kun je zo'n beetje de kuil nog zien, die onzichtbaar is voor je er in terecht komt.
Dit is zo ongeveer het profiel van de weg en de brug:
De pijl geeft aan waar de kuil zit.
De klappen die je daar krijgt als je met een snelheid van boven de 25 km/h overheen gaat zijn niet leuk meer.
Toch maar proberen de gemeente Haarlemmermeer op te porren hier iets aan te doen.
En vanmiddag maar voorzichtig proberen met alle drie de wielen om de kuil heen te rijden.
donderdag 12 juni 2014
Eerste rit naar huis en werk
Gisteren heb ik mijn Strada "Tante Lies" opgehaald bij Velomobiel. Ik had gedacht met een navigatie-app op mijn telefoon zo naar huis te rijden, maar dat was geen succes. De GPS-verbinding viel de hele tijd uit, misschien dankzij de carbon carrosserie van de Strada.
Onderweg vlak bij Almere Haven.
Ik reed de hele tijd om en kon op een gegeven moment niets beters bedenken dan mijn telefoon maar bovenop mijn hoofd onder mijn petje te leggen om de ontvangst te verbeteren.
Dat ging iets beter tot mijn petje afwaaide en mijn telefoon op de straat kletterde. Ouch!
Gelukkig doet 'ie het nog en zitten er alleen wat krassen op de achterkant.
Uiteindelijk heb ik geen 97 km maar 112 km moeten rijden om thuis te komen. Dat zijn mijn benen duidelijk nog niet gewend.
Thuis paste, zoals verwacht, de Strada netjes naast de Grasshopper in de nieuwe schuur "Het Bulgarenhotel".
Vanmorgen was ik wel wat stijf, maar ik ben toch maar met de Strada naar het werk gegaan, en ik heb meteen mijn snelste tijd huis-werk verbeterd.
In de parkeergarage op het werk. Ben benieuwd of de detectielus in de vloer vanmiddag de deur voor me opent, of dat ik uit moet stappen en op een knopje moet drukken zoals op de open ligfiets.
Tot zover mijn eerste 137 km met Tante Lies!
Onderweg vlak bij Almere Haven.
Ik reed de hele tijd om en kon op een gegeven moment niets beters bedenken dan mijn telefoon maar bovenop mijn hoofd onder mijn petje te leggen om de ontvangst te verbeteren.
Dat ging iets beter tot mijn petje afwaaide en mijn telefoon op de straat kletterde. Ouch!
Gelukkig doet 'ie het nog en zitten er alleen wat krassen op de achterkant.
Uiteindelijk heb ik geen 97 km maar 112 km moeten rijden om thuis te komen. Dat zijn mijn benen duidelijk nog niet gewend.
Thuis paste, zoals verwacht, de Strada netjes naast de Grasshopper in de nieuwe schuur "Het Bulgarenhotel".
Vanmorgen was ik wel wat stijf, maar ik ben toch maar met de Strada naar het werk gegaan, en ik heb meteen mijn snelste tijd huis-werk verbeterd.
In de parkeergarage op het werk. Ben benieuwd of de detectielus in de vloer vanmiddag de deur voor me opent, of dat ik uit moet stappen en op een knopje moet drukken zoals op de open ligfiets.
Tot zover mijn eerste 137 km met Tante Lies!
dinsdag 10 juni 2014
Morgen haal ik Strada 191 op!
Morgen is het zover!
Dan haal ik mijn gele Strada 191 op bij Velomobiel.
Wilco heeft me al een foto geWhatsappt, ook te zien op zijn blog (http://redstrada.blogspot.nl/2014/06/vme-en-20000.html).
Hier komt 'ie te wonen:
Samen met de Grasshopper ligfiets die ik medio Augustus 2013 heb gekocht, en waar ik inmiddels ruim 4000 km op heb gereden. Dat is voor velomobielbegrippen niet zo veel, maar voor mij op de open ligger wel.
Groetjes,
Erwin
PS let maar niet op de beroerde layout; ik heb nog nooit geblogd of een eigen website gehad.
Dan haal ik mijn gele Strada 191 op bij Velomobiel.
Wilco heeft me al een foto geWhatsappt, ook te zien op zijn blog (http://redstrada.blogspot.nl/2014/06/vme-en-20000.html).
Hier komt 'ie te wonen:
Samen met de Grasshopper ligfiets die ik medio Augustus 2013 heb gekocht, en waar ik inmiddels ruim 4000 km op heb gereden. Dat is voor velomobielbegrippen niet zo veel, maar voor mij op de open ligger wel.
Groetjes,
Erwin
PS let maar niet op de beroerde layout; ik heb nog nooit geblogd of een eigen website gehad.